Docència

SEssió de tancament  projecte EU03

El projecte d’Escola i Universitat de la FETEP s’ha ampliat a la franja de 0 a 3 anys

21.12.2021

El projecte d’Escola i Universitat de la Facultat d'Educació, Traducció, Esports i Psicologia (FETEP), que promou la relació entre l’acadèmia i l’exercici professional a les aules, s’ha ampliat a la primera etapa educativa amb nens i nenes de la franja de 0 a 3 anys, durant aquest primer trimestre de curs. Això s’ha pogut fer gràcies a la implementació de l’assignatura Documentar. Reflexió Pedagògica i Tècniques de Documentació, que és optativa de 3r curs de la menció de Cultura i Llenguatges de la Infantesa del grau en Mestre en Educació Infantil (MEI).

Gràcies a aquest format del projecte EU03 (Escola i Universitat 03), les estudiants del grau en MEI s’han desplaçat a les escoles bressol municipals de Vic (EBMV) per a l'activitat d'observació i de documentació dels processos d'aprenentatge dels nens i nenes, guiades per les educadores del mateix centre educatiu. La planificació conjunta prèvia s’ha fet entre la professora de l'assignatura, Francesca Davoli; la directora de les EBMV, Glòria Olmos, i les coordinadores i educadores de cada una de les tres escoles bressol municipals de la ciutat de Vic: Serra de Sanferm, Caputxins i Horta Vermella.

L’ambient, prèviament preparat a l'escola bressol per les educadores i les estudiants, ha estat l'escenari on s’ha desenvolupat l’observació i on s’ha portat a terme l'acció de documentar les relacions entre els infants amb les persones adultes, amb els materials i amb el context més ampli. Tot respectant les dinàmiques relacionals d'infants tan petits, les estudiants han tingut un rol actiu en promoure experiències d'aprenentatge adequades a l’etapa per afavorir el desenvolupament dels 100 llenguatges dels infants (metàfora del pedagog italià Loris Malaguzzi per referir-se a les potencialitats de cada nen i nena) i poder-los fer visibles successivament a través de les tècniques de documentació visual, amb la seva reflexió pedagògica.

El focus de cada un dels projectes de documentació realitzat s’ha decidit de forma conjunta i dialogada entre la direcció de les EBMV, les tres coordinacions de les escoles i la professora de l'assignatura de la Universitat. Ha tractat les temàtiques d’aprofundiment pedagògic següents: material matemàtic, relació entre educadora i infant, vida quotidiana, espai de joc simbòlic, contes i llenguatge, moviment lliure i reptes motors, i llum (taula de llum).

Un aspecte per destacar, dins del mateix projecte EU03, és que s’ha pogut establir una relació sinèrgica amb l’assignatura de 3r curs de MEI d’aquest any Didàctica de les Matemàtiques I, les mateixes estudiants de l’assignatura Documentar i la professora Judit Esquís. S’ha consensuat la realització d’una tasca (panell visual) de l'àmbit matemàtic amb una coavaluació entre les dues assignatures, fruit de la visita i l'observació de la llar d’infants Vedruna Escorial de Vic, que ens ha obert les portes i ha donat suport durant tot el procés de manera rigorosa i propera.

Sessió de tancament amb una taula rodona

La sessió de tancament de l'assignatura, que es va fer dilluns passat, va tenir lloc a l'Espai de Diàleg i Reflexió Educativa sobre el treball realitzat al llarg de les dues assignatures.

L’exposició, la van dur a terme estudiants de 3r curs de MEI, que van compartir la documentació visual i pedagògica elaborada, i la presentació dels productes visuals (panells) de la llar d'infants Vedruna Escorial i les tres escoles bressol municipals de Vic.

Posteriorment, hi va haver una sessió dialogada amb Glòria Olmos, directora de les EBMV, que ha facilitat l’accés a les escoles bressol i ha fet un seguiment de les estudiants, juntament amb les educadores, per a l’elaboració de la documentació; Judit Esquís, professora de la UVic-UCC de l'assignatura de 3r curs de MEI Didàctica de les Matemàtiques I, que ha facilitat la visita a la llar d’infants Vedruna i ha orientat el focus d’observació i la realització dels plafons sobre les matemàtiques a la vida quotidiana dels infants petits de 0 a 3 anys; Maite Pujol, professora de la UVic-UCC, mestra i experta de l’àmbit, i Berta Vila i Marta Camps, professores de la UVic-UCC i responsables dels laboratoris de formació i recerca en Educació Infantil de la UVic-UCC, Aula Teresa Buscart-ATB i aules Montessori.

Per permetre un debat pedagògic més ampli, es van convidar les coordinadores del projecte EU de la Facultat, la professora Mia Güell; la coordinadora de la llar d’infants Vedruna, Tatiana Elices; la coordinadora dels estudis de CFGS Vedruna, Berta Masramon; la professora Montsita Rierola, i la vicedegana de la Facultat, Isabel Sellas.

El debat va posar en relleu la funció educativa de l’escola 0-3 i el rol de les professionals de la primera etapa dins del panorama educatiu de la ciutat. Des de la FETEP es va agrair la complicitat de les tres escoles bressol municipals (Serra de Sanferm, Caputxins, Horta Vermella) i de la llar d’infants Vedruna Escorial de Vic per l’èxit del projecte d’aprenentatge i servei a la comunitat educativa.