eunió del LOOP

El projecte europeu LOOP es reuneix a Croàcia

06.07.2023

Aquesta setmana ha tingut lloc a Zadar, Croàcia, la cinquena reunió del projecte LOOP, un projecte europeu que pretén dur a terme polítiques educatives conjuntes per a la implementació del mentoratge per al professorat novell que s’incorpora al sistema educatiu.

El projecte LOOP, amb una durada de tres anys i finançat pel programa Key Action 3: Support for policy reform de l’Erasmus+, està coordinat per l’organització INOVA de Portugal i compta amb diferents partners, com són la Universitat de Lisboa i l’entitat Casa do Profesor de Portugal; la Universitat de Ljubljana d’Eslovènia, la Universitat del Peloponès i l’organització IDEC de Grècia: l’associació Petit Philosophy de Croàcia: la Libera Università del Mediterraneo Jean Monnet, d’Itàlia, i la UVic-UCC. Antoni Tort i Mònica Rúbia, de la FETEP, han assistit a aquesta reunió de seguiment del projecte que ha entrat en la seva fase decisiva.

Efectivament, en els darrers mesos s’han dut a terme accions en escoles dels diferents països participants, en què mestres amb una llarga experiència han format a mestres novells, a partir dels materials elaborats pels membres integrants del projecte LOOP. A Catalunya, una vintena llarga de mestres han participat en aquest pla pilot, supervisat des de la UVic-UCC. Els resultats d’aquesta estratègia formativa s’han analitzat en la trobada de Croàcia i han de servir per tal que els diferents governs europeus comptin amb experiències i evidències amb vista a implementar una formació en la inducció de qualitat que reforci les capacitats dels mestres que s’incorporen al sistema educatiu.

En el cas de Catalunya, tot el procés ha tingut el suport del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, que pretén posar en marxa, a partir del curs que ve, un programa experimental de mestres residents a tot el país, el programa SENSEI. Precisament, el mes de maig passat, diferents membres de la UVic-UCC varen intervenir en el seminari sobre el “Continuum formatiu i aprenentatge professional docent: el centre, peça clau en la iniciació a la docència”, que en forma de simposi, va ser coordinat per Jesús Moral Castrillo, actual subdirector general d'Innovació i Formació del Departament d’Educació. S’hi varen analitzar diferents propostes i experiències sobre “El continu formatiu en la carrera docent”, “El marc de les competències docents com a referència en les etapes de desenvolupament professional”, “La transició cap a la professió docent. Projecte Inducteaching” i “La construcció de la identitat docent i la seva vinculació amb la pràctica durant i després de la formació inicial”. En aquest seminari, una de les activitats incloses en el VIII Congrés Internacional d’Educació EDO, que va tenir lloc a Barcelona, Antoni Tort, Mònica Rubia i Alejandro Paniagua varen presentar en “La formació del professorat novell: un repte europeu”, els aspectes més rellevants que es desprenen dels informes elaborats en el projecte europeu LOOP.