Reunió del Consell Interuniversitari de Catalunya

El rector de la UVic-UCC presidirà el Comitè Internacional d’Emergències del CIC

03.03.2022

El rector de la UVic-UCC, Josep Eladi Baños, presidirà el Comitè Internacional d’Emergències del Consell Interuniversitari de Catalunya (CIC). En la reunió extraordinària del 25 de febrer de la Comissió de Relacions Internacionals del CIC, presidida per la consellera de Recerca i Universitats, Gemma Geis, es va decidir activar, per primer cop, el protocol interuniversitari d'emergències, arran del conflicte bèl·lic a Ucraïna. La finalitat d’aquest protocol i altres actuacions a desplegar per part del Departament de Recerca i Universitats és identificar, atendre i donar resposta a les urgències de la comunitat universitària i de recerca, tant dels catalans a les zones de conflicte com dels ciutadans ucraïnesos al sistema de coneixement de Catalunya. L'activació del protocol ha comportat la constitució, per primera vegada, del Comitè Internacional d'Emergències del CIC.

Aquest protocol, que s’activa amb el consens i la unanimitat de les dotze universitats catalanes, es va aprovar el mes de desembre passat per fer front a emergències internacionals i preveu la coordinació entre el sistema universitari català i Protecció Civil per donar resposta a tota la comunitat d’estudiants i de personal investigador que es puguin veure afectats per una situació d’emergència internacional, com és el cas actualment del conflicte bèl·lic que pateix Ucraïna. La consellera Geis va avançar que "activarem tots els mecanismes que estiguin a l'abast de les competències del Departament de Recerca i Universitats per donar resposta i garantir els drets fonamentals i els valors europeus que compartim". Geis va afegir que "ara és el moment de gestionar la incertesa amb molta empatia i molta serenor. Tenim tots els canals oberts per atendre les necessitats de la comunitat universitària i de recerca, amb coordinació amb altres departaments del Govern, com ara el d'Acció Exterior".

Protocol interuniversitari d’emergències

El protocol interuniversitari d’emergències posa en marxa circuits de comunicacions entre les universitats de Catalunya i Protecció Civil per facilitar la coordinació i les necessitats del sistema universitari en casos d’emergència i alertes internacionals. En aquests moments, en el marc del CIC, ja s’està treballant per veure quina és l’afectació pel que fa al nombre exacte tant d’estudiants i investigadors ucraïnesos que puguin trobar-se a Catalunya com de catalans que puguin estar fent una estada a Ucraïna. Les universitats i els centres de recerca estan recollint les peticions més urgents que els arriben per part tant dels catalans que són a la zona, com dels ucraïnesos establerts a Catalunya i, en aquest últim cas, ja s'ha registrat una demanda d'asil.

Paral·lelament, s'està elaborant una radiografia completa de la comunitat universitària i de recerca afectada per la situació que, a banda d'Ucraïna, Rússia i Bielorússia, també inclou Lituània, Estònia, Letònia i Polònia.

D’altra banda, des del Departament de Recerca i Universitats també es treballa en l’elaboració del programa Universitats Refugi, que té com a objectiu garantir el dret de la comunitat universitària a l’educació superior i la docència de persones refugiades o sol·licitants de protecció internacional a les universitats catalanes, vetllant per una acollida integral que aglutini tots els recursos i institucions implicades. A través de la Direcció General d’Impacte Social i Territorial del Coneixement se subratlla el paper social de les universitats catalanes per acollir persones refugiades en crisis humanitàries i, en aquest sentit, es recorda el precedent del pla específic d’acollida de refugiats afganesos que va comptar amb la col·laboració de totes les universitats el mes de setembre passat.

A partir d’ara la Comissió de Relacions Internacionals del CIC, que integra el Comitè Internacional d’Emergències, es posa a disposició de les universitats que, en virtut de la seva autonomia, també despleguen els seus propis recursos d’emergència per atendre les seves necessitats i agilitzar en tot allò que sigui prioritari la seva relació en l'àmbit internacional.