Intervenció de Núria Simó a les II Jornades PROA+

El reforç educatiu en horari no lectiu, a debat a les II Jornades PROA+

Núria Simó, professora de la Facultat d'Educació, Traducció, Esports i Psicologia (FETEP) i investigadora del grup de recerca GREUV de la UVic-UCC, i Laura Martín, professora de la FETEP i investigadora col·laboradora del CRED, van assistir a les II Jornades PROA+, que van tenir lloc del 10 al 12 d’abril a l’Auditori Alfredo Kraus de Las Palmas de Gran Canaria. Simó, que forma part del Comitè Científic Assessor del Programa Proa+, hi va presentar resultats del curs 2022-2023 de l’avaluació del programa PROA+ (Programa para la Orientación, el Avance y el Enriquecimiento Educativo) del Ministerio de Educación, FP y Deportes. En concret, l’equip que lidera Simó ha avaluat les activitats sobre reforç educatiu en horari no lectiu.

Entre els punts forts que Simó va subratllar de les activitats de reforç educatiu en horari no lectiu destaca la socialització i la millora de la convivència de l’alumnat, la importància del rol de l’acompanyant educador, el lideratge pedagògic de l’equip directiu, l’atenció individualitzada en grups reduïts i el sentiment de pertinença a l’escola quan les activitats enriqueixen les trajectòries biogràfiques educatives de l’alumnat. També es van apuntar propostes de millora, com ara incrementar les activitats que desenvolupin competències creatives i artístiques amb infants i joves fora de l’horari escolar, fer activitats que puguin unir el treball educatiu dins i fora de l’escola, buscar maneres d’implicar les famílies en les activitats i enfortir la col·laboració local entre els agents educatius i socials, entre altres.

El programa PROA+

El programa PROA+ vol donar suport a activitats educatives dels centres educatius que millorin les oportunitats d’aprenentatge de tot l’alumnat i es dirigeix principalment a centres d’alta complexitat. Des del curs 2022-2023 el Ministeri ha organitzat equips de treball interdisciplinaris que han avaluat les diferents pràctiques de centres educatius de tot l’Estat espanyol.

Un dels punts forts és que el programa PROA+ està reorientant les activitats de reforç escolar cap a espais en horari no lectiu que promouen competències artístiques i creatives. A més a més, es destaca la importància de la col·laboració entre tota la comunitat educativa per potenciar la visió de ciutat educadora, així com la necessitat de continuar treballant amb una avaluació més qualitativa.