Presentació llibre MID

Enric Prats remarca la “confiança i complicitat” que ha generat el projecte de mentoria entre la FETEP i els centres educatius

18.05.2023

El Paranimf de la UVic-UCC va ser l’escenari, aquest dimecres, de la presentació del llibre Mestres del present acompanyant mestres del futur. L’experiència de la mentoria a les escoles de Vic (2018-2021), editat per Eumo i coordinat per la professora de la FETEP Mariona Casas-Deseures. La presentació del llibre va anar a càrrec d’Enric Prats, doctor en Pedagogia (UB) i secretari del programa MIF, que va subratllar la “mirada polifònica” de la publicació i el valor per “difondre i debatre sobre el complex vincle entre universitat i escola en la formació inicial de mestres”.

El llibre recull els resultats de la recerca La mentoria i la identitat docent emergent en els estudiants dels graus de Mestre de la UVic-UCC (2017 ARMIF 0002, IP: Mariona Casas), portada a terme durant tres cursos acadèmics (2018-2021) entre els graus de Mestre de la FETEP i els centres d’educació infantil i primària de la ciutat de Vic. El projecte partia de la constatació que la formació inicial de mestres ha d’imbricar la universitat i l’escola, dues institucions educatives que no sempre han anat de bracet. Per això, l’objectiu era explorar nous formats d’interrelació entre ambdós agents per contribuir, cadascú des de la seva expertesa i en un marc de construcció de coneixement entre iguals, a desenvolupar la identitat docent dels futurs mestres.

En la seva intervenció, Prats va definir la relació entre les facultats d’educació i els centres escolars com a “necessària, imprescindible, inevitable i millorable”, i va remarcar que projectes com el que es presenten al llibre són exemples de “teixir complicitats des de la confiança” entre ambdós agents: “La universitat ensenya la professió i l’escola ensenya l’ofici”, va matisar. El conferenciant també va advocar per trencar el prejudici segons el qual la universitat aporta la teoria i l’escola, la pràctica, i va posar en relleu que “tant el saber acadèmic com el saber escolar són, alhora, teòrics i pràctics”, que es complementen i que correspon a l’estudiant, futur docent, “integrar aquests sabers complementaris”.

Una visió calidoscòpica

Justament el llibre Mestres del present acompanyant mestres del futur, posa en relleu fins a quin punt compartir context, expectatives i aprenentatges en un entorn de confiança faciliten aquesta corresponsabilitat en la construcció de la identitat docent. El volum consta de 16 capítols, signats per 35 autores i autors, que hi presenten una visió calidoscòpica del desenvolupament de la recerca, que va implicar més de 350 participants. En concret, la investigació va desplegar-se al voltant de dos sistemes d’activitat: per una banda, l’estada a l’escola d’un matí a la setmana durant tot el curs per part dels estudiants de nou accés als graus de Mestre de la UVic; i, per l’altra, el desenvolupament d’un seminari estable (Seminari MID, mentoria i identitat docent) entre docents de la facultat i mestres de centres d’educació infantil i primària. El llibre està publicat en format paper i en format digital. La versió digital es pot descarregar des d’aquest enllaç permanent del repositori institucional de la UVic.

La presentació del llibre formava part de la cloenda del Seminari MID d’aquest curs de la FETEP, en què han participat 160 estudiants de 1r curs dels quatre graus de Mestre (Infantil, Primària, doble grau Infantil/Primària i doble grau CAFE/MEP), 11 professors de la facultat i 40 mentores i mentors de 16 centres educatius. La relació dels centres és la següent: 13 de Vic (Dr. Joaquim Salarich, Elpetitmiquel, FEDAC Vic, Guillem de Mont-Rodon, Les Dominiques, Sentfores, Vic Centre, Vedruna Escorial i Sagrat Cor, les 3 Escoles Bressol Municipals i el Centre de Formació d’Adults), 2 de Manlleu (Casals Gràcia i Pompeu Fabra) i 1 de Gurb (Les Escoles de Gurb).

Justament en el tancament de l’acte, Mariona Casas va remarcar que els dos pilars de la recerca (l’estada a l’escola i el Seminari MID) “han anat creixent i evolucionant amb la incorporació de més agents, altres formats i noves perspectives” i que aquest camí de confiança i complicitat entre la facultat i els centres educatius “ha marcat un abans i un després en la formació inicial de mestres a la UVic-UCC”.