Presentació del IV congrés Inclusió.cat

Es presenta el IV Congrés de l’Acció Social, inclusió.cat, que tindrà lloc al juny

El IV Congrés de l’Acció Social, Inclusió.cat, que organitzen el Departament de Drets Socials i la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya, tindrà lloc els dies 8 i 9 de juny a L’Atlàntida de Vic, sota el títol: “Serveis socials, transversalitat i inclusió social”. Divendres passat es van donar a conèixer els detalls de la nova edició del congrés, en un acte que es va fer al Departament de Drets Socials i en el qual l’escriptor Màrius Serra va pronunciar la ponència “El tot inclòs més exclusiu (anàlisi semàntica)”.

Els encarregats de donar la benvinguda a l’acte van ser el director general de Serveis Socials, Josep Maria Forné, i la vicerectora de Recerca i Transferència de Coneixement de la UVic-UCC, Eva Espasa. La vicerectora va definir el congrés com un “punt de trobada” de tots els agents socials, un espai de “diàleg”, de “comunitat”, des d’on sorgeixen “millores en la vida de les persones des del punt de vista de la inclusió”. Per la seva banda, Josep Maria Forné va assenyalar que “potenciar els serveis socials és l'objectiu del congrés”. Va recordar que l’àmbit social és una “pota importantíssima de l'estat del benestar” i va subratllar la necessitat de la transversalitat “perquè no podem oblidar altres àmbits com la salut o l'educació”.

Forné també va explicar que el Congrés Inclusió.cat s’estructurarà en sessions plenàries i sessions paral·leles amb subtemàtiques com: conceptualització de la inclusió i exclusió social; paper dels serveis socials en la ruptura de la cronificació de la vulnerabilitat social; l’encaix dels serveis socials amb altres sectors i polítiques clau, com garantia d’ingressos, habitatge, treball, salut i educació, o la importància de la comunitat (i acció comunitària) en els processos d’inclusió social.

La coordinadora estratègica del Centre d’Estudis Sanitaris i Socials de la UVic-UCC, Marina Geli, va fer balanç de la darrera edició del Congrés de l’Acció Social. Inevitablement marcat per la pandèmia, el fòrum va celebrar-se en format híbrid i va comptar amb 433 assistents (243 presencials i 190 en línia). Geli va explicar algunes de les conclusions del darrer congrés, com ara, que “la inclusió no és només una cosa de pobres”, que “l'acció comunitària és un repte internacional”, que "la millora de la renda no és suficient per millorar la inclusió” o que “no només els serveis socials han de fer acció comunitària, però han de ser la llum perquè altres agents s'hi sumin.”

Al seu torn, l’escriptor Màrius Serra va fer un recorregut semàntic per la paraula inclusió i per altres mots del mateix àmbit. Va citar diverses definicions científiques -cap de les quals feia referència a l’àmbit social- i va acabar la seva intervenció fent jocs de paraules amb el públic assistent i animant-lo a fer ús de l’enginy per trobar solucions innovadores al repte de la inclusió social.

Un  congrés adreçat a tots els agents del sistema català de serveis socials

El Congrés de l'Acció Social Inclusió.cat és un esdeveniment adreçat a tots els agents del sistema català de serveis socials, que sumant-se a altres congressos del sector, vol incentivar la creació de coneixement basat en l’evidència, per enfortir les disciplines acadèmiques i professionals en l’àmbit dels serveis socials.

Les temàtiques tractades en edicions anteriors han estat “Atenció integrada social i sanitària des dels serveis socials”, “Promoció de l’autonomia personal i atenció des de la proximitat” i “Serveis socials i acció comunitària: promoció́ i prevenció”.