Arimany en la presentació del debat sobre el futur d'Osona
Lectura del manifest final
Intervenció de Sergio Ponsá

Experts de la UVic-UCC participen en un debat sobre els reptes de futur d'Osona

24.03.2022

L’abandonament dels estudis, la mobilitat dels pròxims anys, l’alimentació del futur, la digitalització de la societat i la millora de l’atenció sanitària són alguns dels temes que es van debatre en l’acte titulat “Quins són els reptes de futur d’Osona”, que es va fer el 17 de març passat a l’Atlàntida. L’acte, organitzat per Creacció en col·laboració amb diverses administracions i institucions, entre les quals la UVic-UCC, va comptar amb la presència de diversos experts en aquests àmbits temàtics, que van convidar a la reflexió.

La inauguració del debat va anar a càrrec de Josep Arimany, president de Creacció, que va obrir l’acte explicant que la jornada es feia en un moment en què venim de temps complicats i anem cap a contextos complexos i incerts, però també plens de projectes per desplegar. En les seves paraules de benvinguda, Arimany va agrair al director de la Fundació Universitària Balmes, Joan Turró, el paper clau que ha tingut en la creació i el desplegament de Creacció, un referent d’agència per a moltes comarques catalanes.

Participació de la UVic-UCC

La UVic-UCC va tenir veu en diversos àmbits temàtics, com ara el de la transformació digital, en el qual Joan Busquiel, director de l’Àrea de les TIC, va apuntar que la transformació digital ha vingut per quedar-se i que, per tant, ja es pot parlar de convivència digital. Segons va explicar, hi ha tres àmbits en els quals empreses i institucions hauran d’estar molt implicades els pròxims anys: ciberseguretat, connectivitat i tecnologia blockchain, per a la qual la UVic-UCC està apostant molt últimament.

En la transformació del sector agroalimentari, l’alcaldessa de Vic, Anna Erra, va dir que hem de pensar en el futur per no tenir un sector agroalimentari tan dependent i per passar de produir l’aliment del present a produir el del futur. En aquest àmbit també va participar Sergio Ponsá, director del Centre Tecnològic BETA de la UVic-UCC. Segons ell, com a territori ens cal tenir una visió conjunta de cap a on volem arribar o què volem ser en un context que, forçosament, ha de passar per la sostenibilitat. A banda d’esmentar projectes en els quals participa aquest centre, Ponsá va subratllar que el futur és de l’economia biocircular, que des de la Universitat es treballa de manera molt col·laborativa i que l’especialització és el que permet ser competitiu a llarg termini.

En l’àmbit de la millora de l’assistència sanitària, Josep Arimany, doctor i president de la Fundació d’Estudis Superiors en Ciències de la Salut (FESS), entitat titular de la Facultat de Medicina de la UVic-UCC, i Marina Geli, doctora, directora general de la FESS i coordinadora del Centre d’Estudis Sanitaris i Socials (CESS) de la UVic-UCC, van parlar dels reptes en aquest àmbit i van incidir sobretot en el futur IRIS-CC. Aquest nou institut de recerca és un dels grans projectes estratègics del nostre territori com a motor de captació de talent i de millora de l’atenció sanitària i de la qualitat de vida de les persones.

Geli va dir que està evidenciat que quan els professionals de la salut poden fer i fan docència i recerca, l’atenció al pacient millora i, en conseqüència, ho fa la salut a tots els nivells. Arimany i Geli també van explicar que l’IRIS-CC serà un instrument per assolir aquesta fita. El nou centre d’investigació és el resultat del treball conjunt i de l’aliança de molts actors en l’àmbit de la salut a la Catalunya central: universitat, sector sanitari, governs i administracions locals i supramunicipals, empresa i entorn social. Segons Geli, aquests són els cinc elements indispensables per poder portar a terme projectes d’aquesta magnitud.

El debat també va tractar la mobilitat i la logística del futur, en el qual un dels ponents va ser Josep Arimany, i el talent i els col·lectius vulnerables. L’acte va finalitzar amb una cloenda a càrrec de l’alcaldessa de Vic, Anna Erra, que va dir que després de veure tots els reptes en pinzellades, ara el repte és treballar i progressar en tots aquests àmbits de manera col·lectiva, per millorar la vida de totes les persones que viuen a Osona. Finalment, es fa fer la lectura del manifest “Osona en clau de futur: avançant cap a una economia innovadora i sostenible”, que va acabar amb una crida a la participació.