Docència

Josep Rovirosa i Josep Burgaya
Taula d'experts en comunicació sobre intel·ligència artificial

Experts en comunicació debaten sobre els reptes de la intel·ligència artificial en el periodisme

27.04.2023

Saber com afectarà la irrupció de la intel·ligència artificial (IA) a la professió periodística va ser l’objectiu de la taula rodona "Periodisme i intel·ligència artificial: un nou repte ètic a les redaccions", que va tenir lloc divendres passat a la Sala Mercè Torrents.

L’acte, organitzat per la Facultat d’Empresa i Comunicació, juntament amb el Consell de la Informació de Catalunya, va comptar amb la presència de la doctora en Mitjans de Comunicació i Cultura per la UAB, Patricia Ventura, autora del primer informe sobre ètica, intel·ligència artificial i periodisme publicat pel Consell de la Informació de Catalunya; el director editorial d'El 9 Nou, Agustí Danés; el cap de la Unitat Estratègica d’Actualitats de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals, Dani Bramon; el professor de Periodisme de la UVic Toni Sellas, i el també professor de la UVic Sergi Solà, en qualitat de moderador.

L’acte va començar amb una presentació per part del degà de la Facultat d’Empresa i Comunicació, Josep Burgaya, que va afirmar que “el concepte d’intel·ligència artificial és en si mateix un oxímoron”, fent referència al fet que la intel·ligència és quelcom intrínsec als humans, els únics capaços de donar context i aportar emocions al text. El que sí que va apuntar Burgaya és una crisi del model de negoci dels mitjans “perquè hi pot haver la temptació de fer servir la IA per reduir costos, cosa que significaria pa per a avui i gana per a demà”.  Per la seva banda, el secretari general del Consell de la Informació de Catalunya, Josep Rovirosa, va presentar la tasca d’arbitratge que porta a terme aquest òrgan, que vetlla pel compliment del codi ètic periodístic. "No es tracta d'anar en contra de la tecnologia, sinó de veure com la utilitzem d'acord amb els aspectes ètics", va dir.

Utilitzar la IA amb criteri ètic

Patrícia Ventura va presentar el seu informe “Algoritmes a les redaccions: Reptes i recomanacions per dotar la intel·ligència artificial dels valors ètics del periodisme”, publicat pel Consell de la Informació de Catalunya, que aporta una fotografia de la realitat de la IA a les redaccions, dona a conèixer l’opinió dels experts locals i internacionals sobre com afrontar des de l’ètica periodística els canvis que generen les noves eines, i fa un seguit de recomanacions sobre com fer servir la IA amb criteri ètic. Ventura va concloure la seva intervenció afirmant que “en un món de desinformació creixent el periodista ha de ser el garant de la confiança del lector i cal que ho sàpiga aprofitar”.

El director editorial d'El 9 Nou, Agustí Danés, va començar el seu torn de paraula dient que “la IA és bona perquè pot ser útil”. Coincidint amb Ventura, Danés va afirmar que “en un context de molta informació, la feina del periodista té lògica i té futur, perquè ens pertoca de posar ordre en aquest caos”, i afegeix que “caldrà, però, conèixer els codis per ‘aprendre a llegir’ en aquest context digital”.

Caldran més enginyers a les redaccions

Dani Bramon va explicar l’experiència de TV3 en l’ús de la intel·ligència artificial, ja des de  l’any 2005, amb diversos exemples, com la nit electoral, en la qual gràcies a la intel·ligència artificial es poden oferir informacions detallades al moment i per a cada municipi. Bramon va manifestar que “l’ètica va relacionada amb les persones que hi ha al darrere del disseny de la màquina” i que “cal que s’incorporin a les redaccions més enginyers alineats amb el perfil ètic periodístic”, cosa que ja està passant. Bramon també va afirmar que el que marcarà la diferència qualitativa dels mitjans serà la possibilitat de tornar a fer arribar periodistes als llocs perquè expliquin les coses en primera persona, sobre el terreny.

Finalment, Toni Sellas, que va parlar dels nous reptes en la formació dels futurs periodistes, va mostrar-se partidari “de posar la tecnologia al servei de l’aprenentatge, amb mirada crítica i perspectiva ètica”.

L’acte va acabar amb un torn obert de paraules.