Docència

L'Aula de Cinema durant la classe de Jaume Ripoll
Jaume Ripoll, durant la seva intervenció
Exposició d'Isona Passala davant estudiants de CAV
Isona Passola, durant la seva intervenció

Jaume Ripoll i Isona Passola: professionals a les aules de la FEC

16.11.2023

En el marc del projecte Professionals a l'Aula de la Facultat d’Empresa i Comunicació (FEC), dijous passat, estudiants del grau en Comunicació Audiovisual (CAV) van poder gaudir a l’Aula de Cinema de les classes magistrals de Jaume Ripoll, cofundador de la plataforma de cinema FILMIN, i d’Isona Passola, productora, guionista i directora de cinema.

Jaume Ripoll parla de com arribar al gran públic

Al matí, Jaume Ripoll va adreçar-se a l’estudiantat de les assignatures d’Innovació en Formats Audiovisuals i Taller de Guió de Cinema, i va mostrar als assistents l’importantíssim paper de la distribució de cinema, la més propera a l’espectador.

Amb la imatge de la pel·lícula Els contes de Canterbury (Passolini, 1972), va llançar el primer missatge de la sessió: una pel·lícula pot ser provocadora i, a la vegada, arribar a un gran públic… tal com pretén fer FILMIN. L’expert va enllaçar aquesta idea fent referència al canvi d’hàbits que ha sofert el consum de cinema al llarg del temps: “Abans hi havia un major compromís amb la pantalla. La gent es quedava al cinema encara que no li agradés gaire la pel·lícula".

Ripoll també va explicar que mentre que la societat ha canviat els seus hàbits de consum, el cinema ha insistit a continuar comunicant-se amb els espectadors de la mateixa manera i, per això, és més difícil arribar a grans masses. Però va afegir: “En l’era digital no cal triar entre sales o plataformes: coexisteixen”. També es va referir als nous avenços en intel·ligència artificial com a potència tecnològica, però no com a potència creadora, ja que segons el professional “el que vol l’espectador de cinema no és el mateix que el que vol l’espectador de videojoc. El primer vol un director que decideixi per ell”. Igualment, va destacar la importància del cartell en la promoció de la pel·lícula.

El distribuïdor també va explicar la inquietud social de la plataforma. Així és com es va impulsar l’any 2020 l’Atlàntida Film Fest, el primer festival de cinema online del país amb l’objectiu de donar a conèixer al gran públic les pel·lícules internacionals que no trobaven lloc a les sales per tal d’augmentar-ne la visibilitat i, a la vegada, prestigiar la finestra d’Internet. Des de 2017 també acull el Mallorca Talent Lab, amb la idea de guiar i acompanyar joves talents en el món cinematogràfic.

Isona Passola: “La producció de cinema pot ser tant o més creativa que la direcció”

A la tarda, Isona Passola va visitar la FEC com a professional a l’aula de l’assignatura de Direcció i Producció. Els assistents van escoltar de primera mà la seva experiència en producció: “una professió tant o més creativa que la del director o el guionista”.

Passola es va presentar com una “productora-creadora”, un concepte que atribueix a la producció la intervenció en moltes més tasques i molt més artístiques en el procés de creació d’un projecte que les de finançament i distribució. “S’ha venut una imatge de la producció que no és del tot veritat. El productor creador és qui té un projecte i busca tots els elements per tirar-lo endavant, no només els diners”, va afirmar. La productora d’El Mar (2000), Pa Negre (2010) i Incerta Glòria (2017) va desgranar aquest concepte a través de diferents situacions per les quals va passar amb la trilogia d’Agustí Villaronga.

Passola també va destacar com un dels elements bàsics per portar a terme la peça la connexió amb el director. “Quan es troba un director amb qui es connecta, es pot fer créixer la idea d’un projecte”, va assenyalar. Així mateix, es va referir a la capacitat narrativa del productor, d’una banda, per poder entendre i vendre la història per obtenir recursos per a la posterior distribució, i de l’altra, per entendre on cal intervenir “sempre amb respecte pel director” per fer que el projecte sigui atractiu. Segons Passola, “el productor ha de fer que el muntatge sigui un lloc de reflexió de la pel·lícula perquè es generi suficient intensitat artística”.

Finalment, també va fer referència a l’obtenció de recursos, clau per a la realització dels projectes audiovisuals i, probablement, la tasca més coneguda de la producció. "Implica saber on anar a buscar finançament, en quin moment i a canvi de què", va dir.