Docència

Joan Porcel

Joan Porcel, exestudiant de Comunicació Audiovisual, guanya el premi a millor documental nacional al festival In-Edit de Barcelona

19.11.2020

L’exestudiant de Comunicació Audiovisual, Joan Porcel, ha guanyat el premi a millor documental nacional pel seu llargmetratge Sempre dijous, presentat en el prestigiós festival In-Edit de Barcelona. Segons el jurat del certamen, l’obra d’aquest estudiant mallorquí és un “relat sincer i honest del moment vita d’una artista emergent, Júlia Colom, en el trànsit cap a la professionalització, alhora que recull i recupera la tradició musical mallorquina en una relectura contemporània”. Els membres del jurat també han valorat la valentia de l’artista en exposar la seva vida i les seves inquietuds més íntimes, i la senzillesa amb què el director s’aproxima a la quotidianitat.

Segons el mateix Porcel “la idea original de Sempre dijous eren unes càpsules pensades per a les xarxes. Però, pràcticament abans de començar a donar forma a aquesta idea vàrem veure que la història de la Júlia Colom tenia un gran potencial. A partir d’aquí vam desenvolupar un dossier enfocat cap al llargmetratge documental que se centrava en retratar el seu últim any de formació abans del debut musical i la relació de la Júlia amb les últimes persones que saben cantar les tonades mallorquines”.

La importància de la formació teòrica

Porcel assegura que Sempre dijous és el projecte més ambiciós al qual s’he enfrontat com a realitzador: "Puc assegurar que l’equip tècnic i artístic amb qui he comptat per aquesta pel·lícula és el motiu pel qual la cinta té aquesta sensibilitat”, afirma. Segons aquest exestudiant de la FEC, “la majoria de persones que han treballat durant la producció ho han fet per la confiança en el projecte. Alhora, hem tingut la sort de comptar amb el suport de la productora mallorquina Power House Hub, la plataforma de VOD Filmin i la televisió pública balear IB3”.

Del seu pas per la UVic-UCC, Porcel assegura que “el grau de Comunicació Audiovisual t’obliga a tenir una formació teòrica molt important a l'hora d’entendre tota la indústria cultural. També potencia que hagis de passar per diferents rols i mitjans de comunicació. En el meu cas, em va servir per saber què era el que m’agradava i què no. Durant l’últim any del grau vaig poder fer unes pràctiques amb el director Abbas Kiarostami que em van marcar molt, després vaig decidir especialitzar-me en documental creatiu”. Porcel ha participat aquesta setmana en una masterclass a l’assignatura "Documentary Workshop", del grau de Comunicació Audiovisual.