Docència

Joan Vinyets a durant les Tertúlies de Literatura Científica
Joan Vinyets durant les Tertúlies de Literatura Científica
Julita Oliveras (esquerra), Joan Vinyets (centre) i Carme Viladecans (dreta)
Joan Vinyets a durant les Tertúlies de Literatura Científica
Joan Vinyets durant les Tertúlies de Literatura Científica
Inauguració de l'exposició
Inauguració de l'exposició a la Biblioteca amb Montserrat Aguilar (dreta)
Mar Binimelis a la Inauguració de l'exposició
Mar Binimelis a la inauguració de l'exposició

Joan Vinyets aposta per la cooperació i la creativitat com a claus per transformar la societat actual, en els actes del 8M a la UVic

07.03.2024

Joan Vinyets va ser el ponent de la quarta conferència de les Tertúlies de Literatura Científica (TLC), que va tenir lloc ahir a l'Aula Magna i que va girar entorn el seu llibre Un món en clau F (Eumo Editorial). Va estar organitzada per la professora Carme Viladecans, que curs rere curs proposa una TLC en l’àmbit de l’emprenedoria, junt a la coordinadora Julita Oliveras.

L’acte es va celebrar en el marc dels actes del 8M, Dia Internacional de les Dones, i va comptar amb la presència, tant a la sala com en línia, d'unes 190 persones procedents de l'Escorial de Vic i l'Institut de Taradell, i estudiants dels graus en Administració i Direcció d'Empreses (ADE), Biologia i Biotecnologia de la UVic.

L’autor va convidar els assistents a reflexionar sobre la necessitat de canvi en la societat actual, patriarcal i que premia comportaments agressius i les actituds individualistes, i l'aposta per un enfocament més centrat en la cooperació, la creativitat i amb el bé comú com a objectiu de fons. Vinyets també va subratllar la necessitat urgent d'afrontar les desigualtats inherents al sistema actual que, malgrat generar riquesa, falla en la seva distribució equitativa. L’autor va remarcar la importància de les noves generacions i el seu afany de canvi, i va explicar que les organitzacions han de respondre a aquesta demanda, abraçant valors que ressonin en els joves i fomentant un lideratge més inclusiu i empàtic.

Per Joan Vinyets la pandèmia de la covid 19 va marcar un punt d’inflexió, ja que aquest tipus de situacions poden actuar com a impulsores per a la transformació social. Va concloure la seva intervenció assenyalant la necessitat d'una nova mentalitat, que prioritzi els valors que tradicionalment són considerats com a femenins per la societat, com l'empatia i la cooperació. Va subratllar que aquest canvi de paradigma no només és essencial per al progrés empresarial, sinó també per al benestar individual i col·lectiu.

Un acte transversal

Un món en clau F va ser el llibre que va tancar la Setmana Lila del curs passat, que organitza la Biblioteca de la UVic des de fa 5 anys per commemorar el 8M. Amb la voluntat de donar-hi continuïtat i de ser un nexe amb la mostra d'enguany, Joan Vinyets, juntament amb membres de la comunitat universitària representants del PAS, PDI i estudiants, va participar en la inauguració de les exposicions que acull aquest any la Biblioteca.

L’acte va consistir en una girada de cartel·les de l’exposició “Emergència climàtica: reinici del sistema”, que reflexiona sobre l’emergència climàtica amb una mirada ecofeminista a través de recomanacions bibliogràfiques. Els diferents assistents van llegir una frase de l’obra i una altra de l’autora o autor, relacionat amb la temàtica i amb el feminisme.

Mar Binimelis, directora de la Unitat d’Igualtat, va remarcar la importància d’aquest tipus d’exposicions i d'actes transversals perquè reivindiquen elements importants del dia a dia de les persones, com poden ser la lluita pel planeta i el feminisme. Alhora, també va voler fer èmfasi en el marcat caràcter col·laboratiu i transversal dels actes celebrats ahir “representen la xarxa que es genera i la solidaritat que es crea entre diferents col·lectius i organitzacions”.

Consulta els altres actes a l'entorn el 8M.