Skip to main content

Recerca

Jordi de San Eugenio a Marca Málaga - 1
Jordi de San Eugenio a Marca Málaga - 1
Jordi de San Eugenio a Marca Málaga - 1

Jordi de San Eugenio participa en la jornada Marca Málaga amb una ponència sobre marques territorials

06.07.2023
Share

“Les marques territorials passen per una visió general de les potencialitats d’un territori determinat, que mai pertanyen a les administracions i sí a la ciutadania” va assenyalar Jordi de San Eugenio, catedràtic de la Facultat d’Empresa i Comunicació (FEC) de la UVic-UCC, fent referència al concepte i la creació de les denominades marques territorials. Ho va fer en la ponència central que va pronunciar en la sisena edició de la jornada Marca Málaga, un acte dedicat a l’anàlisi en profunditat i la discussió de noves realitats i futures potencialitats del teixit productiu malagueny, que va tenir lloc a la Casa Diocesana de Málaga, el dimecres 28 de juny.

Per San Eugenio, Málaga ha fet una projecció dels atributs que té “cap a fora, però també cap endins”, en una construcció que va de sota cap a dalt en un clar exercici de participació. També va apel·lar a les diferents "marques" que aglutina Málaga, que són un clar exponent que responen a l'esquema d'estratègia més acció territorial, i en va citar quatre exemples: Sabor a Málaga, Málaga Costa del Sol, Málaga Ciutat Redonda i Málaga Genial.

"L'experiència en el lloc, el sentit de lloc, la identitat del lloc i la imatge del mateix" són per al catedràtic els conceptes clau de les marques territorials i unes identitats competitives que es nodreixen de la gestió, la competitivitat, el reconeixement i el posicionament. A més, segons ell les marques territorials tenen tres objectius, "el desenvolupament i la prosperitat territorial, la promoció econòmica i el foment de la qualitat", que en el camí de la seva construcció pateixen "ponderables i imponderables" que responen a accions espontànies o premeditades.

San Eugenio també va citar exemples d'èxit de marques territorials com Madrid, Sevilla i Huelva, i va indicar que Málaga "té un pla amb eixos estratègics en l'àmbit social, sostenible, urbà, cultural i innovació".  Així mateix, va assenyalar la captació d'esdeveniments internacionals, com Mála Mice, Festival publicitari El Sol, el DES o els 50 anys de la mort de Picasso, com el millor termòmetre d'aquesta marca territorial "que s'elabora amb realitats".

Finalment, va apel·lar a la sostenibilitat com a concepte envoltant amb un caràcter social, econòmic i urbà, en què l'objectiu "és assolir una identitat territorial competitiva més enllà d'una imatge". 

La jornada Marca Málaga va estar organitzada per La Opinión de Málaga i Prensa Ibérica, i va tenir el patrocini de Caixabank i Internalia. A banda de la ponència principal de San Eugenio, va incloure les intervencions de Francisco de la Torre, alcalde de Málaga; Gemma del Corral, delegada en Málaga de la Consejería de Turismo, Cultura y Deporte del govern andalús, i Francisco Orellana i Gema Casquero, CEO i directora de comunicació respectivament de Internalia Group.

Fotografies: Álex Zea (La Opinión de Málaga) i Jesús Espino.

 

Vols publicar a l'Apunt?

Contacta'ns