Jordi Romeu, autor de Les bicicletes i els dies
Jordi Romeu, autor de 'Les bicicletes i els dies'
El veredicte es a fer públic al bar El Velódromo de Barcelona
Jordi Romeu i Josep Eladi Baños

Jordi Romeu guanya el IV Premi d’Assaig Ricard Torrents Bertrana amb una història cultural de la bicicleta

06.06.2024

El jurat del IV Premi d’Assaig Ricard Torrents Bertrana va acordar premiar el llibreter vilafranquí Jordi Romeu per l’obra Les bicicletes i els dies, una història social, política i cultural dels últims dos-cents anys seguint els usos de la bicicleta. El jurat va destacar-ne l’originalitat del plantejament, i el treball de recerca i documentació, extens i acurat.

El veredicte es va fer públic aquest dimarts, 4 de juny, en un acte al bar Velódromo de Barcelona, que va comptar amb les intervencions de l’autor, Jordi Romeu; Josep Eladi Baños, rector de la UVic-UCC; Carlota Torrents, filla de Ricard Torrents, i Gemma Redortra, editora d’Eumo.

A Les bicicletes i els dies Jordi Romeu recorre al cinema, la literatura, la crònica, els diaris i la memòria per traçar una original història sobre la bicicleta, un símbol de la societat moderna en la qual emergeixen nous protagonistes amb nous valors, com les dones i la classe obrera. Romeu va valorar el premi perquè és "d’assaig humanístic i perquè darrere hi ha la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya i una editorial amb una trajectòria de més de quaranta anys". Per a l’editora d’Eumo, "aquest assaig ens convida a revisitar algunes de les grans obres de la literatura i del cinema del nostre temps".

Durant l'acte, el rector de la UVic-UCC, Josep Eladi Baños, va voler posar en context la figura de Ricard Torrents, "un intel·lectual visionari, impulsor de la Universitat i d'Eumo Editorial, a qui volem honorar amb aquest premi que porta el seu nom". En nom de la família, Carlota Torrents, va agrair a la Universitat i a l'editorial la voluntat de continuar impulsant aquest premi d'assaig i va felicitar l'autor per "aquest llibre curiós i llegidor, que evoca l'imaginari de cadascú".

Convocat el 5è Premi

El Premi Ricard Torrents Bertrana té la finalitat de promoure el conreu i la difusió del gènere assagístic en llengua catalana. Consisteix en una dotació de 5.000 € i en la publicació de l'obra guanyadora.

La cinquena edició, que s'acaba de convocar, romandrà oberta fins al 8 de gener de 2025. S'hi poden presentar obres inèdites, escrites originalment en català, que tractin sobre qüestions relacionades amb les humanitats, les ciències, l'educació i la universitat.