Jornada Dia Mundial de la Teràpia Ocupacional

Jornada del Dia Mundial de la Teràpia Ocupacional amb participació de la FCSB

01.12.2022

Organitzada per la UVic-UCC, el Col·legi Oficial de Teràpia Ocupacional (COTOC) i l'Escola Universitària de Terrassa (EUIT), el dissabte 26 de novembre va tenir lloc al COTOC la Jornada Promoció de la Salut: Abordatges Comunitaris en el marc del Dia Mundial de la Teràpia Ocupacional.

El vicedegà de la FCSB, Eduard Minobes, va ser un dels encarregats de donar la benvinguda a la sessió. Durant la seva intervenció, va remarcar la necessitat de treballar conjuntament des de les universitats amb el COTOC i l'administració, per aconseguir una major visibilització i presència de la Teràpia Ocupacional a Catalunya.

A la taula rodona posterior, van prendre-hi els terapeutes ocupacionals i docents de la facultat Salvador Simó, com a moderador, i Josan Merchán i Marco Raya, amb dues ponències. Merchán va parlar sobre “OccupAppp: autoanàlisi ocupacional i participació en activitats significatives a través d'una app”, i va presentar l'app que està desenvolupant al costat d'altres investigadors de l’àmbit de la Teràpia Ocupacional i l’enginyeria per facilitar i promoure el procés d’autoanàlisi ocupacional de forma accessible per a tothom gràcies a la inclusió de les TIC en l'atenció de salut. Després, Marco Raya va explicar en la seva ponència "Intervenció de Teràpia Ocupacional comunitària en salut mental amb persones amb dany cerebral adquirit i el seu entorn social”, en què consisteix la seva intervenció, usant casos pràctics en aquest àmbit específic, i va remarcar la necessitat de crear més serveis des de Teràpia Ocupacional per a persones amb problemes de dany cerebral adquirit i salut mental.

Ja durant la segona taula, Salvador Simó va presentar la ponència “Art i cultura per a la salut i el benestar de les comunitats”, on va mostrar els projectes liderats des de la FCSB amb aliança estratègica amb centres d'art i cultura a escala internacional, que estan millorant la salut i el benestar, i amb la participació social de persones amb malaltia mental i persones amb demència Alzheimer, i va valorar la necessitat de generar projectes d'acció i recerca que integren la creació d'evidència científica amb el servei a les comunitats.

D'altra banda, per part de la Generalitat, Ariadna Mas, directora assistencial d'Atenció Primària i a la Comunitat va presentar la ponència "Actius de salut en atenció primària i comunitària"; Magda Casamitjana, directora del Pacte nacional per la salut mental, va parlar sobre "Una aposta de país per la salut mental a Catalunya", i, finalment, Rafael Ruíz, director estratègic d'Atenció Primària i Comunitària del Departament de Salut, va mostrar les "Línies Línies estratègiques de l'atenció primària i comunitària". Va cloure la jornada, la degana del COTOC la Sra. Marta Olivera.