La manada digital de Josep Burgaya

Josep Burgaya presenta el llibre "La manada digital. Feudalismo hipertecnológico en una democracia sin ciudadanos"

23.03.2021

L’historiador i degà de la Facultat d’Empresa i Comunicació, Josep Burgaya, presentarà aquest divendres (19.00h) el seu darrer llibre La manada digital. Feudalismo hipertecnológico en una democràcia sin ciudadanos (ed. El viejo topo). L'acte tindrà lloc a la Sala d’Actes d'El 9 Nou (Pl. Catedral, 2) i prendrà la forma d'una conversa amb la periodista del bisetmanariTxell Vilamala i l’historiador Emili Bayón.

La manada digital és un assaig sobre el poder real que tenen els grans empreses tecnològiques i el control que exerceixen sobre les persones, sense que aquestes en siguin prou conscients. Segons Burgaya, “vivim en la ficció d’estar hiperconnectats i hipercomunicats, però hem perdut la privacitat i ens anem instal·lant en la cultura del simulacre”. Entre altres aspectes, Josep Burgaya hi destaca que l’accés immediat a dades i informacions acaba provocant l’efecte d'“humanitat augmentada”, i que les conseqüències psicològiques que provoquen els canvis en els processos de memòria i raonament són immensos. “Cada cop més dependents, submisos i subjugats, ens convertim en éssers absolutament previsibles i prescindibles i ja no hi ha cap possibilitat per a cap factor sorpresa”, afirma. Segons Burgaya, transformar no significa necessàriament emancipar i “el nostre procés d’aprenentatge per navegar pel món digital és absolutament autodidacta, mentre sucumbim  a l’encant invisible dels algoritmes”.

Josep Burgaya és també l’autor del llibre Populismo y relato independentista en Cataluña, ¿Un peronismo de clases medias? (El viejo topo, 2020); El futur ja no és el que era. Reflexions d'urgència en temps d'incertesa (Prosa, 2013), El Estado de bienestar y sus detractores. A propósito de los orígenes y la encrucijada del modelo social europeo en tiempos de crisis (Octaedro, 2013), entre altres. Va rebre el Premi Joan Fuster d'assaig el 2013, en el marc dels Premis Octubre, amb l'obra Economia de l'absurd. Quan comprar més barat contribueix a quedar-se sense feina, (ed. Tres i Quatre, 2014).

L’acte de presentació compta amb el suport d'El 9 Nou i de la llibreria Foster & Wallace de Vic.