Jornades Universidad Río Cuarto

Josep Burgaya pronuncia la conferència inaugural en un congrés sobre economia i canvi climàtic

11.05.2023

Dijous passat, el degà de la Facultat d'Empresa i Comunicació, Josep Burgaya, va ser l'encarregat de pronunciar la conferència inaugural de les Segundas Jornadas Internacionales de Conocimiento Científico Técnico y Quinto Seminario en Desarrollo Territorial y Agregado de Valor, que vant tenir lloc el 4 i 5 de maig, sota el lema "Enfoques transdisciplinarios del desarrollo sustenible".

Amb una ponència titulada "Fin del paradigma desarrollista", Burgaya va participar-hi en línia parlant sobre l’evidència dels límits mediambientals que es posen de manifest en l’escalfament i el canvi climàtic, i que deixen sentir de manera clara els seus efectes. "Els límits assolits i sobrepassats", va dir, "tenen a veure amb un determinat model de producció i de consum, que neix amb la Revolució Industrial i que, accelerat els darrers 50 anys, ens ha conduït a una situació de no-retorn". També va assenyalar que tot allò que s’ha fet fins ara per revertir la situació és purament pal·liatiu i totalment insuficient, i que cal repensar el model econòmic i transformar-lo. "Ens hem fet addictes a la noció de creixement econòmic continuat i, això, ja els anys setanta amb l’informe del Club de Roma, es va demostrar que era absolutament impossible", va afegir. Igualment va posar de manifest que no es poden conjugar pretensions de creixement indefinit en un món amb recursos i impactes ambientals limitats. Alhora, va indicar que s’ha parlat de les limitacions de conceptes com l’economia verda o circular que, tot i la millora de l’eficiència mediambiental que signifiquen, són totalment insuficients per revertir una situació que requereix canvis molt més profunds en l’esfera de la producció i el consum. "Cal pensar diferent i separar els conceptes de creixement i de desenvolupament. Aquest darrer és compatible amb el necessari decreixement o bé en una economia que, com defineix Hermann Daily, tendeixi a un estat estacionari", va concloure.