Salvador Simó a Oviedo

'Keynote' de Salvador Simó al Congrés de la European Network of Occupational Therapy in Higher Education

02.11.2023

El professor de la Facultat de Ciències de la Salut i el Benestar (FCSB) i director adjunt de la Càtedra de Salut Mental, Salvador Simó, va impartir una Keynote en el marc del Congrés de la European Network of Occupational Therapy in Higher Education. El congrés va tenir lloc del 26 al 28 d'octubre, al Palau de Congressos d'Oviedo. La keynote es va emmarcar en la Hanneke Van Bruggen Lecture, una conferència honorífica que reconeix la trajectòria d’aquest terapeuta ocupacional europeu. Cada any, la selecció del ponent es fa a través d'una candidatura presentada per almenys dues universitats, després de la qual s'entra en un procés competitiu entre les diferents nominacions.

Salvador Simó va presentar la Keynote3D Printing an Ecosocial Occupational Therapy present and more sustainable future”, en la qual va reflexionar sobre la transició ocupacional que suposa la Quarta Revolució Industrial (4aRI), també coneguda com a Economia 4.0, en el marc de l'estratègia 2030 Digital Europe de la Unió Europea. Aquesta 4aRI està basada en l’Internet de les coses, el big data, la robòtica i noves tecnologies, com la realitat virtual i la impressió 3D. Segons Simó, “és fonamental apoderar els col·lectius en situació de vulnerabilitat perquè tinguin accés a aquestes noves tecnologies, ja que la 4aRI implicarà la desaparició de milers de llocs de treball a escala mundial, però també l'aparició de nous, únicament per a aquells amb aquestes competències digitals”. Al mateix temps va reflexionar sobre la crisi climàtica i la necessitat de desenvolupar una teràpia ecosocial, basada en projectes que tinguin al mateix temps un impacte en la salut, la participació ocupacional de les persones i de les comunitats, però també mediambiental.

La conferència també es va il·lustrar amb els projectes de recerca acció que Simó lidera en el marc del GR ISAMBES i que estan generant evidència científica en aquest àmbit. Es va centrar de manera especial en el projecte E-Green Social Design E-GSD. Es tracta d'un projecte que capacita joves en situació d'exclusió social i amb problemes de salut mental per a la inserció en el mercat laboral propi de la 4aRI a través de la introducció a les noves tecnologies digitals, concretament a la realitat virtual i la impressió 3D, i per a l'economia verda a través dels processos de reciclatge. Després d'una formació de sis mesos, els joves fan tres mesos de pràctiques en empreses del sector. El projecte està relacionat amb els objectius 3, 4, 8, 9, 10 i 13 de desenvolupament sostenible (ODS) de les Nacions Unides i ha culminat amb la creació de l'empresa social E-GSD, que està situada al parc d'activitats empresarials de Calldetenes. Es tracta d'un projecte liderat per la UVic-UCC amb l'Ajuntament de Calldetenes, amb finançament de l'Obra Social de la Caixa i de la Diputació de Barcelona, amb el suport del Consell Comarcal d'Osona i de la Generalitat de Catalunya.

“Aquesta Keynote posa de manifest el compromís del grau en Teràpia Ocupacional de la FCSB amb el benestar i la participació social de les persones i comunitats en situació de desavantatge social o de fragilitat”, diu Simó, “però també amb els valors mediambientals, així com amb el seu lideratge en l'àmbit europeu”.