Docència

Lluc Corominas
Lluc Corominas i Carme Verdoy

La 13a edició de l’Anuari MèdiaCat inclou el reportatge d'un estudiant de Periodisme de la UVic

02.05.2024

Els tentacles de la viralitat de l’odi és un dels reportatges que integren l’Anuari MèdiaCat 2023-24, una publicació impulsada per MèdiaCat, l’observatori crític dels mitjans del Grup de Periodistes Ramon Barnils, que té com a objectiu reflexionar sobre l’actualitat i la professió periodística. El reportatge a estat elaborat per Lluc Corominas, estudiant de 4t curs del grau en Periodisme de la UVic i que va ser escollit l’any passat per ser-ne un dels redactors de l’edició 2023-2024.

En el reportatge, Corominas ha abordat el tractament dels discursos de la ultradreta i els discursos d’odi a les xarxes socials des de diferents punts de vista: des de la reacció de periodistes que han patit atacs personals arran d’investigacions, passant per la contextualització del fenomen des del punt de vista acadèmic o la gestió que en fan les empreses de comunicació.

"Un dels majors dubtes que tenia era com abordar el tema perquè és molt ampli i era difícil trobar dades concretes avui”, ha assenyalat Corominas, que ha afegit tot seguit: “però ha estat una gran experiència perquè tot i que el treball és molt autònom, sempre tens el suport dels professionals de MèdiaCat”.

Més propostes i més eines per a periodistes

Lluc Corominas ha explicat la seva experiència en la presentació de l’Anuari que s’ha fet avui a la Facultat d'Empresa i Comunicació (FEC), per part de la periodista i cocoordinadora de l’Anuari, Carme Verdoy. La periodista ha fet una breu introducció sobre l’essència i l’evolució de la publicació que en els darrers anys intenta ser més “propositiva” i “oferir eines útils als periodistes” amb un format més visual.

Eleccions, ultradreta i xarxes socials

Durant l’acte, Verdoy també ha parlat sobre la resta de reportatges que integren l’edició actual de l’anuari. En un context marcadament electoral, l’edició 2023-2024 s’ha fixat en les tàctiques de l’extremadreta per vehicular el seu discurs i el paper que hi tenen periodistes i mitjans de comunicació.

El número també reflexiona sobre les xarxes socials, reines gairebé absolutes del consum informatiu dels joves, així com dels sostres de vidre i la qüestió de gènere tant pel que fa a continguts com pel que fa a la professió, entre altres. La publicació també inclou anàlisis, entrevistes i infografies que reflexionen sobre el dret de la informació i el compromís dels periodistes.