Recerca

II Jornada d’Educació Infantil trenca tòpics a l’entorn de l’aprenentatge de l’anglès en els sis primers anys de vida

La II Jornada d’Educació Infantil trenca tòpics entorn de l’aprenentatge de l’anglès entre els 0 i els 6 anys

18.05.2023

La II Jornada d’Educació Infantil, que va tenir lloc els dies 12 i 13 de maig a la UVic, va portar a debat l’ensenyament i l’aprenentatge de la llengua anglesa a les primeres etapes educatives (de 0 a 6 anys). Partint del diàleg entre la recerca en l’adquisició del llenguatge i la pràctica a l’aula, s’hi va reflexionar sobre els avantatges i els inconvenients que poden suposar la implementació cada vegada més generalitzada de sessions d’anglès a l’etapa d’infantil. La jornada estava organitzada pels Laboratoris de Formació i Recerca en Educació Infantil, el grau en Mestre d’Educació Infantil i el grup de recerca Glossa, amb la col·laboració del CIFE, i formava part de les activitats de la Primavera de la Ciència. Hi van participar una quarantena d’assistents, entre docents, professorat i estudiants.

La conferència inaugural, en format virtual sincrònic, va tenir lloc el divendres 12 de maig a la tarda, i va anar a càrrec de Danielle DesLauriers, docent de l’escola Montessori Schoolhouse Logronyo, que va parlar sobre el model d’educació bilingüe castellà/anglès (One teacher, One Language at Early Childhood Education & Care). L’endemà, dissabte, va continuar la jornada en format presencial a la Sala Segimon Serrallonga, amb la ponència "Aprendre i ensenyar anglès a l’Educació Infantil. Is “the younger the better” a myth?", a càrrec d'Elisabet Pladevall (UAB). Pladevall va remarcar que a banda de l’edat de l’aprenent, hi ha molts altres factors (contextuals, cognitius, actitudinals, etc.) que afavoreixen l’aprenentatge d’una llengua i va insistir que, a pesar de la pressió social, cal abaixar expectatives perquè a l’etapa d’infantil la introducció de l’anglès s’ha de concebre com una familiarització amb la nova llengua a través de joc.

En el mateix sentit va expressar-se Anna Vallbona (UVic), que amb la ponència "Els models d’aprenentatge de la llengua anglesa", va presentar les virtuts del model integrador, que promou la curiositat per la llengua, fomenta la interacció dirigida i parteix d’una alta qualitat comunicativa del docent. Vallbona també va apel·lar a reflexionar entorn de l’equitat (anglès per a tots?), la qualitat (com a paràmetre que cal tenir en compte, més que no pas la quantitat d’hores d’exposició a l’anglès), la coherència (d’acord amb el context de cada centre escolar) i la continuïtat (en l’ensenyament-aprenentatge de l’anglès en etapes posteriors).

A la segona part de matinal es van presentar dues experiències, a càrrec d’Andreu Cardo (escola Els 30 passos de Barcelona) i Julita Medialdea (Escola La Gleva de les Masies de Voltregà), i es va portar a terme el taller English Through Music and Movement, a càrrec de Berta Torras (Campus Manresa de la UVic-UCC). Tot seguit, la jornada va continuar amb la taula rodona "Perspectives sobre l’aprenentatge de la llengua anglesa a l’etapa d’infantil: Què? Per què? i Com?", amb la participació de Pladevall, Vallbona, Cardo, Medialdea i Torras. En aquesta taula rodona es va debatre sobre l'avaluació a l'educació infantil i, més concretament, es va reflexionar sobre si té sentit avaluar els aprenentatges en llengua estrangera en una etapa primerenca, d'educació no obligatòria i en la qual no es parla d'aprenentatges formals ni avaluables.

La jornada es va cloure amb unes reflexions finals de Berta Vila (UVic-UCC), en representació del Comitè Organitzador, integrat per Vila, Vallbona, Marta Camps i Francesca Davoli.