Docència

Webinar Nutrició Humana i Dietètica

La importància de menjar sa per salvar el planeta, en un webinar

27.05.2021

Dimarts passat el grau de Nutrició Humana i Dietètica de la UVic-UCC va fer el webinar "Comer sano para salvar el planeta" amb l’objectiu de posar en evidència “la importància de la sostenibilitat i la nutrició a l’hora d’afrontar els reptes actuals des d’una perspectiva el sistema alimentari”, segons va explicar la degana de la Facultat de Ciències de la Salut i el Benestar, Míriam Torres, en el moment d'obrir l'acte.

La sessió va comptar amb la participació de Marta Guadalupe Rivera, investigadora de la Càtedra d'Agroecologia i Sistemes Alimentaris, i d'Alba Reguant, dietista-nutricionista, totes dues professores del grau de Nutrició Humana i Dietètica de la UVic-UCC. La coordinadora del grau, Anna Vila Martí, va ser l’encarregada de moderar l’acte, al qual van assistir una seixantena de persones.

Durant la seva intervenció Marta Guadalupe Rivera va parlar de la importància de l’alimentació per garantir la sostenibilitat tant del planeta com de les persones a curt, mitjà i llarg termini. “Menjar bé també s’aplica per salvar-nos a nosaltres mateixos”, afirmava Rivera mentre apuntava que una mala alimentació està relacionada amb un 20% de les morts prematures a nivell global i que, a Catalunya, el 40% dels nens entre 6 i 12 anys tenen algun problema de sobrepès. També va fer referència a la industrialització del consum en les darreres dècades “que fa que mengem aliments de l’altra punta del món que suposen emissions de gasos d’efecte hivernacle i que fem un ús excessiu d’ultraprocessats i d’aliments de procedència animal”. En l’àmbit de l’ecologia, Rivera va explicar que s’han marcat 9 límits biofísics que si es traspassen posaran en perill el planeta, cinc dels quals estan relacionats amb la producció i el consum d’aliments.

Per la seva banda, Alba Reguant va parlar de l’aspecte mediambiental de les dietes, a més d’explicar què són les dietes sostenibles i què significa un sistema alimentari sostenible. Segons ella, “una dieta ha de respectar el medi ambient, però també ha de ser justa a nivell socioeconòmic, assequible econòmicament i ha de ser respectada culturalment, mentre que a nivell nutricional ha de ser saludable i aportar tots els nutrients necessaris”.

Pel que fa a l’impacte mediambiental, Reguant va parlar del mètode de l’anàlisi del cicle de la vida que pretén valorar l’impacte mediambiental de la producció d’una cadena alimentària, explicant les fases d’aquest procés. També es va referir als canvis en els patrons alimentaris, que promouen dietes amb un elevat consum d’aliments de procedència animal en detriment d’aquelles que en consumeixen menys.