Docència

Professionals a l'aula. Anna Teixidor

La periodista i escriptora Anna Teixidor visita la FEC per presentar el seu darrer llibre "Sense por a morir. Els silencis del 17-A"

14.10.2020

El divendres 9 d’octubre, la periodista i escriptora Anna Teixidor va visitar la FEC per presentar el llibre Sense por a morir. Els silencis del 17-A (Editorial Pòrtic), en el marc del programa Professionals a l’aula, i  l’assignatura de Periodisme d’Investigació, impartida pel professor Jordi Serrat. Teixidor és llicenciada en Humanitats i Periodisme i doctora en Comunicació Social per la Universitat Pompeu Fabra. Actualment, és docent a la Universitat de Barcelona i periodista de TV3, experta en gihadisme i immigració. La conferència va comptar amb la presència, també, del degà de la Facultat d’Empresa i Comunicació Josep Burgaya, que va acompanyar Jordi Serrat en la presentació de la periodista.

Serrat va obrir l’acte descrivint l’escriptora com “una periodista que va més enllà de la professió: no es conforma amb qualsevol resultat”. Sobre el llibre, va assegurar als alumnes que “llegir aquest llibre és la millor classe de periodisme a què podeu assistir”, ja que és una clara mostra de quina és la veritable funció d’aquesta professió. Posteriorment, Anna Teixidor va assegurar sentir-se molt contenta de poder presentar el seu darrer llibre a la UVic-UCC, on relata un treball de camp de dos anys intensos. Sense por a morir. Els silencis del 17-A neix a partir dels atemptats de Barcelona i Cambrils del 17 d’agost de 2017 on van morir 23 persones.

En el llibre, Teixidor s’endinsa en la cèl·lula gihadista de Ripoll i fa una investigació i un treball detallat de camp al voltant dels familiars i amics de les víctimes i dels autors materials per arribar a descobrir què porta sis nois amb una vida aparentment normal a cometre atemptats terroristes. Per tal de dur a terme el llibre, la periodista ha hagut d’entrevistar més de 100 persones al Marroc, Bèlgica, Catalunya i Espanya i fer una detallada lectura i anàlisi del sumari d’instrucció del cas que es jutjarà a partir d’aquest novembre a l’Audiència Nacional. Anna Teixidor va explicar als assistents que mentre escrivia el llibre es desplaçava cada setmana a Ripoll per poder observar els familiars i amics dels autors de l’atemptat. Teixidor va remarcar la importància de la discreció i de saber esperar el moment oportú per iniciar una conversa amb algú, especialment una persona que passa per un dol tan intens. També va explicar com va poder contactar amb les filles i familiars de l’imam de Ripoll, Abdelbaki Es Satty, i les converses que van mantenir.

Finalment es va obrir un torn de preguntes en què els estudiants van poder interactuar amb la conferenciant. La periodista els va explicar que aquesta investigació no havia sigut fàcil, tant a nivell personal com professional, però que va valer la pena. A més a més, va encoratjar els estudiants d’últim curs a fer periodisme d’investigació ètic i de qualitat.