Iniciativa Legislativa Popular

La secció sindical de CCOO i el Comitè d’Empresa de la UVic recullen signatures per a la ILP impulsada per Volem el 6 per cent

29.06.2023

La plataforma Volem el 6 per cent, en la qual participa CCOO Catalunya i moltes altres entitats, està impulsant una iniciativa legislativa popular (ILP) amb l’objectiu de millorar el finançament del sistema educatiu. La secció sindical de CCOO i el Comitè d’Empresa de la UVic col·laboren en aquesta iniciativa i han habilitat un punt de recollida de signatures a la recepció de l’edifici F de Miramarges, on es pot signar de dilluns a divendres, de 9.00 h a 14.00 h (fins al 14 de juliol).

L’educació és un dret humà fonamental, tal com indica la Declaració Universal dels Drets Humans, i és  reconeguda en el nostre entorn mitjançant les lleis LOMLOE i LEC. Aquestes lleis determinen l’obligació dels poders públics de dotar l’educació dels recursos econòmics necessaris i marquen com a objectiu incrementar la despesa pública en aquest àmbit fins que s’equipari a la mitjana dels països de la Unió Europea.

La despesa pública que es destina a l’educació a Catalunya és del 3,82  % del PIB del 2020, lluny de la mitjana de despesa de les administracions educatives de l’Estat espanyol, que és del 4,93 % del PIB. A més, és per sota de la mitjana de la Unió Europea, que va ser del 4,4 % del PIB el 2018.

La proposta de "Llei de garanties del finançament del sistema educatiu català. Per un mínim del 6 % del PIB per a l’educació” es fonamenta en la manca d'inversió del Govern en educació entre els anys 2009 i 2020, mentre que en l’àmbit universitari la retallada de la inversió pública catalana va ser del 10,9 % (superior a la mitjana estatal, del 9,6 %), malgrat l’enorme increment de l’alumnat a Catalunya durant aquests anys (+25,9 %).