Membres de l'organització dels Vic i-Days 2022

La UVic-UCC acollirà el campionat Vic i-Days, centrat en el repte de l’accés universal a la salut auditiva

13.10.2022

En el context d’implementació dels nous graus en Audiologia General —el primer d’aquesta especialitat que s’impartirà a l’Estat espanyol— i Odontologia, que la Facultat de Medicina de la UVic-UCC oferirà a partir del curs 2023-2024, des de la Universitat s’estan impulsant projectes d’innovació i pensament crític que acostin els estudiants a les necessitats socials a les quals donen resposta aquestes noves titulacions universitàries. Un d’aquests projectes són els Innovation Days (i-Days), un campionat europeu d’innovació en l’àmbit de la salut promogut per la xarxa europea EIT Health i que per primer cop es farà a Vic, coorganitzat entre la UVic-UCC i l’Institut Català de Salut.

Vic i-Days 2022 és un esdeveniment competitiu que s’ha plantejat com a objectiu trobar respostes al repte de la democratització de l’accés a la salut auditiva, promovent solucions d’accessibilitat física, social o digital per a aquelles persones que tenen dèficits auditius. El tipus de solucions que es podran plantejar en aquesta competició seran molt diverses i aniran des de solucions digitals per a casos específics fins a solucions orientades a la prevenció, passant per millores en el procés de diagnòstic i per solucions invisibles per evitar estigmes o campanyes informatives, entre moltes altres.

Amb el suport de mentors

El campionat Vic i-Days tindrà lloc del 9 a l’11 de novembre a la Facultat de Medicina i a l’edifici de la Torre dels Frares de la UVic-UCC i està dirigit a estudiants de grau i màster de totes les universitats catalanes, així com a estudiants del CFGS d’Audiologia Protètica. S’hi podrà participar en equips o individualment, tot i que en aquest últim cas caldrà formar un equip, i no es demana cap requisit acadèmic o d’experiència prèvia en innovació, emprenedoria o salut per prendre-hi part. Els equips participants es podran inscriure fins al 31 d’octubre en aquest enllaç.

La competició estarà oberta a 70 participants, que formaran un total de 14 equips, els quals comptaran amb l’experiència i l’assessorament d’una quinzena de mentors relacionats amb la temàtica proposada i amb qui es podran connectar en línia els dies 9 i 10 de novembre, de 15 a 21 h. “L’objectiu d’aquests mentors és que aportin la seva expertesa a l’hora de solucionar els dubtes o orientar els equips i, alhora, desafiar-los i estimular-los en la solució que plantegin”, explica Manu Vidal-Ribas, membre de l’organització dels Vic i-Days 2022. Els mentors i les mentores tindran com a missió principal ajudar els estudiants a definir bé les tasques i l’estratègia, i identificar tant les fortaleses de la solució proposada com els possibles conceptes erronis.

Una marató de treball

Els Vic i-Days 2022 arrencaran el dimecres 9 de novembre, a les 10 del matí, amb una benvinguda a càrrec de Marina Geli, directora general de la Fundació d’Estudis Superiors en Ciències de la Salut (FESS), entitat titular de la Facultat de Medicina de la UVic-UCC, i d’Oriol Estrada, director d’Estratègia Assistencial i Innovació de la Gerència Territorial Metropolitana Nord de l’Institut Català de la Salut. Durant la jornada matinal estan previstes diferents sessions relacionades amb l’organització de l’esdeveniment i amb l’àmbit temàtic a treballar, entre les quals hi haurà una xerrada sobre la pèrdua auditiva, a càrrec de Francesc Roca-Ribas, cap del servei d’Otorrinolaringologia a l’Hospital Universitari Germans Trias i Pujol i professor de la Facultat de Medicina de la UVic-UCC, i un panell de discussió sobre l’accés a la salut auditiva, a càrrec de Manu Vidal-Ribas. A la tarda els equips podran començar el seu treball.

L’endemà, el dijous 10 de novembre, es dedicarà el matí a workshops i formacions, entre les quals n’hi haurà una sobre salut digital, a càrrec d’Eurecat, i un taller sobre l’ecosistema català de salut, a càrrec de la Fundació TIC Salut i Social. Després de dinar, els equips podran prosseguir el seu treball i mentoratge. Finalment, el divendres 11, a partir de les 10.15 h, els equips participants exposaran les seves solucions, disposant de cinc minuts de presentació i cinc minuts de preguntes. A partir de les 12.30 h, està previst que el jurat faci públic els noms dels equips guanyadors.

L’equip que guanyi el primer premi rebrà 500 euros; el segon, 200 euros, i el tercer, 100 euros. El millor equip podrà viatjar amb les despeses pagades a la final dels i-Days, que es farà els dies 24 i 25 de novembre a una ciutat europea encara per determinar per part d’EIT Health. El jurat de la competició estarà format per Francesc Iglesias, responsable de l’Oficina de Suport a la Innovació i la Recerca de l’Institut Català de la Salut; Marina Geli, directora general de la FESS; Núria Martí, directora d’Innovació i Desenvolupament de Negoci a Biocat, i Raimon Jané, president d’ACAPPS.

Els Vic i-Days 2022 estan organitzats per un consorci format per un soci acadèmic (UVic-UCC), un soci clínic (ICS-ICTGP), un centre tecnològic (Eurecat), un think tank (Fundació TIC Salut) i una start-up (Kiversal). L’objectiu és que els Vic i-Days es puguin dur a terme durant quatre anys consecutius, entre els anys 2022 i 2025.