Recerca

Presentació de la UVic-UCC a la Xarxa Europea de Seguretat Humana

La UVic–UCC es presenta a Finlàndia com a membre de la Xarxa Europea de Seguretat Humana

25.02.2021

El vicerector de Relacions Internacionals de la UVic-UCC, Josep Bau, aquest dilluns 22 de febrer va fer una presentació per via telemàtica a la International Week de la Universitat de Savonia, a Finlàndia, com a membre de la nova ‘Human Security Europe Network’, liderada per aquesta universitat i composta per universitats de 7 països europeus i extracomunitaris (Finlàndia, Catalunya, Alemanya, Lituània, Romania, Ucraïna i Zambia).

El concepte de Seguretat Humana es basa en la voluntat d’entendre les vulnerabilitats globals posant el focus en la vessant humana i en els reptes que grups diversos dins les comunitats han d’afrontar. "L’estratègia, amb enfocament transdisciplinar, se centra a cultivar capacitats socials i tecnològiques per tal de reduir els riscos globals i millorar la resiliència davant d’esdeveniments extrems, com poden ser els derivats de l'escalfament global, cercant aquesta seguretat humana en tots els nivells bàsics", explica Bau.

L’objectiu fonamental d’aquesta nova Xarxa Europea de Seguretat Humana és establir una cooperació en educació superior que permeti als estudiants i al personal de tot Europa col·laborar i compartir una visió comuna basada en els valors i la identitat europeus a través del paradigma de la seguretat humana." Aquesta missió desafiant és possible complir-la combinant avantatges diversos, però complementaris de cada institució participant", apunta el vicerector de Relacions Institucionals de la UVic-UCC.

Els temes tractats al llarg d’aquesta setmana de conferències s’han centrat en els grans reptes socials i globals: canvi climàtic, economia circular, seguretat sanitària, seguretat alimentària i identitat cultural en reptes globals.

L’acte de dilluns va comptar amb un parlament de la secretària d’Estat del Ministeri de Política Exterior finès, Johanna Sumuvuori, seguit d’una conferència sobre la condició de crisi humanitària que representa el canvi climàtic per part de l’Oficina de Coordinació d’Afers Humanitaris de Nacions Unides.

En la intervenció que va seguir a continuació, el vicerector Josep Bau va presentar la UVic-UCC, "destacant el compromís fundacional de la nostra universitat amb el progrés i el desenvolupament social a nivell territorial, però també amb clara projecció internacional". Segons Bau, "l’esperit del concepte de ‘Human Security’ es troba al cor de la UVic-UCC". La seva intervenció va acabar citant literalment una de les finalitats de la UVic-UCC recollida a les seves Normes d’Organització i Funcionament: “Promoure el respecte pels drets humans, la preservació del medi ambient, l’educació per la pau i la cooperació internacional, especialment amb els països en desenvolupament”.