VII Jornada de Salut Comunitària de Vic, al Paranimf
Sessió de treball de la jornada de salut comunitària
Sessió de treball de la Jornada de Salut Comunitària
Míriam Torres, degana de la FCSB, va participar en la cloenda de la jornada

La VII Jornada de Salut Comunitària de Vic se centra en el treball en xarxa per assolir el benestar ciutadà

25.01.2024

La VII Jornada de Salut Comunitària de Vic, que es va fer el passat 18 de gener al Paranimf de la UVic-UCC, va estar centrada en “El treball en xarxa efectiu en salut comunitària” i va comptar amb un nombrós públic assistent. La jornada era organitzada per un grup de treball de la Taula de Salut Comunitària de Vic, formada per professionals de l’Agència de Salut Pública de Catalunya, l’EAP Vic 1 Nord, l’EAP Vic 2 Sud, la UVic-UCC i l’Ajuntament de Vic. Cristina Vaqué-Crusellas, docent de la Facultat de Ciències de la Salut i el Benestar (FCSB) de la UVic-UCC, ha format part d’aquest grup motor per impulsar, dissenyar i desenvolupar aquest esdeveniment.

Van ingaugruar la jornada Alba Oms, gerenta de la Regió Sanitària de la Catalunya Central, i Xavier Farrés, regidor de Salut Pública, Ciutadania i Barris, i Participació de l’Ajuntament de Vic. Seguidament, Roser del Val i Plana, tècnica de Salut Pública de l’Ajuntament de Vic, i Marta Vilanova-Vilà, directora d’Amb Salut, van presentar el nou Pla local de salut de Vic. A més de compartir el procediment i els eixos principals del nou pla de salut, van emfatitzar la necessitat de treballar en xarxa per ser més eficients a l’hora de desenvolupar les accions transversals que inclou el pla de salut entre els diferents sectors, entitats i agents.

Experiències de treball i taules de debat

En el marc de la jornada es va donar a conèixer l’experiència de treball en xarxa de les tècniques d’Acció Comunitària de l’Ajuntament de Sabadell, Emma López i Marta Mas, que van exposar el procés comunitari dut a terme al barri Torre-Romeu de la mateixa ciutat. Es tracta d’una experiència de gran èxit, que parteix de la coparticipació ciutadana. Com a ponències principals, cal destacar l’exposició sobre comunicació efectiva, a càrrec de Margarida Mas Sardà, directora de Galènia Comunicació Mèdica i delegada territorial a Catalunya de l’Associació Nacional d’Informadors de Salut, i la ponència sobre treball en xarxa de Rubén David Fernández Carrasco, doctor en Psicologia Social.

Durant la segona part de la jornada es van desenvolupar dues taules de debat i un World Café entorn de la identificació d’actius en salut. També es va parlar, des del vessant pràctic, sobre com superar les barreres de comunicació més habituals i com treballar en xarxa de forma més efectiva: què tenim, què ens falta i què ens sobra per treballar en xarxa.

La cloenda de l’acte, la va dur a terme Míriam Torres Moreno, degana de la Facultat de Ciències de la Salut i el Benestar de la UVic-UCC, que va valorar la necessitat i la importància de la salut comunitària. També va fer èmfasi en la motivació per compartir experiències i aprenentatges que permetin una actualització professional, i en el valor que tenen els moments de trobada entre persones, serveis i entitats diverses amb la finalitat de millorar la salut de la ciutadania.