La Xarxa Vives reflexiona sobre el paper de la gestió cultural universitària

26.05.2021

"La planificació cultural universitària genera patrimoni social", és la conclusió que deixa la trobada de la Xarxa Vives per avaluar i reforçar la dimensió cultural de la universitat, on va participar l’UHub Servei a la Comunitat Universitària a través de l’Oficina de Gestió Cultural. L’objectiu de l’acte ha estat valorar i reflexionar al voltant de la proposta de Carta d’Universitats i Cultura, que durant els darrers mesos han treballat de manera col·laborativa els diferents vicerectorats i serveis de cultura i extensió universitària de les diferents universitats que conformen la Xarxa Vives, entre les quals la UVic-UCC.

La Carta d’Universitats i Cultura s’estructura en sis àmbits d’actuació: educació i formació cultural, recerca i divulgació del coneixement, creació i programació cultural, conservació i divulgació del patrimoni material i immaterial, l’ecosistema cultural local i la dimensió digital de la cultura. El document pretén dotar les universitats d’un marc legal específic i d’un model de referència per a la gestió de la cultura a nivell universitari, atesa la consideració que la planificació cultural a les universitats és generadora de patrimoni per a la societat i un motor de desenvolupament per al territori.

En l’acte, els assistents han fet palesa la voluntat que la Carta s'ha d’integrar en el currículum universitari, arribant a la docència i la recerca, i han pogut analitzar la implementació de les estratègies i mesures que proposa el document. La conclusió general de la trobada és que cada universitat té una forma de treballar diferent, però la Carta d’Universitats i Cultura marca un punt de destí comú. La Universitat Jaume I (UJI) de Castelló de la Plana va acollir aquesta jornada del Fòrum Vives en format híbrid, en el marc dels actes de celebració dels 30 anys de la institució.

També en el marc de la Xarxa Vives d’Universitats, l’UHub va participar el divendres passat en una xerrada avaluadora de l’impacte social de la formació universitària sènior. En aquesta jornada es va deixar constància que aquesta formació universitària ha esdevingut una font de beneficis, tant en termes de salut dels estudiants com d’increment de la seva vida social. L’acte va servir per presentar els resultats preliminars d’un estudi sobre l’impacte social de la formació universitària sènior, elaborat per investigadores de la Facultat Pere Tarrés de la Universitat Ramon Llull (URL), i per presenciar una taula rodona sobre l’impacte de la formació en el decurs de la vida.

El Fòrum Vives és un espai d’intercanvi i reflexió promogut per la Xarxa Vives d’Universitats que es tradueix en múltiples jornades, debats, seminaris, tallers o congressos distribuïts arreu del territori.