L'atenció pal·liativa generalista, una eina per a l’atenció universal
Simulació de la Càtedra de Cures Pal·liatives

L’activitat docent de la Càtedra de Cures Pal·liatives de la UVic-UCC beneficia anualment més de 320.000 persones, entre pacients i familiars

25.01.2024

A la nostra societat, actualment, l’1,4 % de la població pateix condicions cròniques avançades com ara la fragilitat avançada, la demència, les anomenades insuficiències orgàniques, les malalties neurològiques i el càncer. Aquestes condicions cròniques avançades, presents a tots els serveis de salut i socials, causen el 75 % de la mortalitat. A més a més, una tercera part de les persones amb aquestes condicions també tenen necessitats complexes de caràcter psicosocial i existencial, com la solitud, la pobresa o una edat molt avançada, entre altres. Es tracta, per tant, d’una gran necessitat de caràcter sistèmic i general, que cal abordar amb mesures generals.

La formació de tots els professionals de la salut, sigui quina sigui la seva especialitat, en l’àmbit de les cures pal·liatives té un gran impacte en la millora del servei assistencial i en l’acompanyament al pacient amb malaltia avançada. Tant és així que es calcula que l’activitat docent que ofereix la Càtedra de Cures Pal·liatives de la UVic-UCC i l’Institut Català d’Oncologia (ICO) beneficia a l’any més de 320.000 persones, entre pacients i familiars, que veuen com millora l’atenció i la qualitat de vida de les persones que pateixen malalties avançades.

Segons càlculs de la Càtedra de Cures Pal·liatives, a banda dels pacients atesos directament per les persones que assisteixen a alguna de les seves formacions en atenció pal·liativa, cal tenir en compte el nombre de familiars que se’n beneficien, una mitjana de dos per pacient. Així doncs, el programa NECPAL impacta anualment en un total de 225.000 persones, entenent que els 1.000 assistents que té de mitjana arriben a incidir en 75.000 pacients i 150.000 familiars. El curs d’infermeria compta a l’any amb 150 assistents i, per tant, l’impacte final és de 33.750 persones (11.250 pacients i 22.500 familiars). Pel que fa al màster en Atenció Pal·liativa a Persones amb Malalties Avançades que ofereix la Càtedra, les 50 persones inscrites que hi ha de mitjana cada any poden beneficiar 37.500 persones (12.500 pacients i 25.000 familiars). Finalment, les 81 persones inscrites anualment al curs UPDATE causen una repercussió benefactora en 8.100 pacients i 16.200 familiars, 24.300 persones en total.

En aquesta línia, per promoure l’atenció pal·liativa generalista, la Càtedra de Cures Pal·liatives ofereix la primera edició del Curs en Atenció Pal·liativa Multidisciplinària de Persones amb Malalties Avançades i les seves Famílies en Serveis de Salut i Socials, adreçat a tota mena de perfils professionals de nivell bàsic o iniciació i a tota classe de serveis sanitaris que vulguin tenir uns mínims coneixements sobre atenció i cures pal·liatives per poder-los posar en pràctica en el seu dia a dia. Aquest curs és gratuït només caldrà pagar 25 euros si es vol un certificat oficial, s’imparteix en línia i en llengua castellana. Les persones que hi estiguin interessades poden trobar tota la informació i matricular-s'hi en aquest enllaç. El curs és dirigit pel Dr. Xavier Gómez-Batiste i coordinat per la Dra. Rosa Noell.

Xavier Gómez Batiste, director de la Càtedra de Cures Pal·liatives de la UVic-UCC i l’ICO, considera que “la formació en atenció pal·liativa és un requisit essencial per aconseguir que l’atenció de qualitat es faci a tots els serveis, per a tots els professionals i per a tota classe de persones amb malalties avançades, i incloent-hi totes les dimensions de necessitats, també les psicosocials i espirituals”.

Webinar per promoure l’atenció pal·liativa generalista com a eina per a l’atenció universal

Amb l’objectiu de posar en valor la importància de l’atenció pal·liativa generalista per a un accés universal a aquesta atenció i per tal de promoure accions formatives i de millora de qualitat en tots els serveis i a tot el territori, s’ha organitzat el webinar Hacia la Atención Paliativa como Derecho Humano Fundamental, obert a tot el públic. Aquest seminari web, en el transcurs del qual es donarà a conèixer també el nou Curs en Atenció Pal·liativa Multidisciplinària de Persones amb Malalties Avançades i les seves Famílies en Serveis de Salut i Socials, tindrà lloc el pròxim 30 de gener, de 15 a 17 h, en format híbrid. Es podrà seguir presencialment des de la Sala del Patronat de la Facultat de Medicina, edifici Can Baumann (Vic), i en línia a través d’aquest enllaç.

Al webinar es tractaran conceptes d’atenció pal·liativa generalista, propostes formatives i de millora, i l’atenció pal·liativa generalista en hospitals, residències i atenció primària. El seminari web constarà d’una taula rodona participativa i interactiva en la qual s’abordaran diferents reptes per a la millora de l’atenció pal·liativa en àmbits específics.

El webinar inclourà una taula rodona, que comptarà amb diversos experts en atenció pal·liativa. Es connectaran en línia Elia Martínez, oncòloga i presidenta de SECPAL; Rafael Montoya (Universitat de Granada), que se centrarà en les residències; Dani Ramos, metge de família (Equip Atenció Primària de Valladolid), que parlarà de l’atenció primària; Lourdes Reixach, geriatra de l’Hospital Ramón y Cajal, que abordarà l’àmbit de l’atenció pal·liativa als hospitals, i Xavier Gómez-Batiste, director de la Càtedra de Cures Pal·liatives, que farà referència als programes públics i al territori, i també moderarà la taula rodona.