Docència

Eduard Ramírez i Elisabet Franquesa

L’Ajuntament de Vic i la UVic-UCC vetllen per una formació inicial de qualitat per als futurs mestres amb el projecte "Creuant mirades"

08.10.2020

L’Ajuntament de Vic i la UVic-UCC, a través de la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes (FETCH), van signar dimecres un nou conveni per desenvolupar el projecte "Creuant mirades", que vetlla per una formació inicial de qualitat dels futurs mestres, posant la mirada en el territori. L’acord firmat per la regidora d’Educació, Elisabet Franquesa, i pel degà de la FETCH, Eduard Ramírez, servirà per desenvolupar la implementació dels programes Mentoratge i Innovació Docent (MID), Escola i Universitat (EU) i Docència i Alternança a Centres (DAC), amb una aportació per part de l’Ajuntament de Vic de 8.000 euros aquest any i 12.000 euros el vinent.

El degà de la FETCH, Eduard Ramírez, va destacar del projecte que “es tracta de debatre plegats sobre la formació de mestres creant una xarxa estreta entre facultat, escoles i Ajuntament, i això permet obtenir una formació autèntica i real gràcies a l’acompanyament dels professionals en actiu, en què tots els implicats actuen com a agents educatius”. Per la seva banda, la regidora d’Educació, Elisabet Franquesa, va remarcar que els tres programes que engloba el projecte “fan que anem teixint una xarxa de ciutat educativa" i que, com a Ajuntament, "volem que el valor educatiu sigui la base del que ha de ser el nostre futur”.

Després de la signatura del conveni per part de Franquesa i Ramírez es va poder escoltar el testimoni de dues persones que participen al "Creuant mirades". Jordi Martí, professor del Departament de Didàctica de les Arts i les Ciències, que va explicar que “per a un professor universitari veure com els alumnes aprenen a fer de mestre és un goig", i va destacar la vessant de recerca del projecte, ja que Escola i Universitat “ens dona un context nou”, en el qual la codocència o docència compartida es posa en pràctica a l’aula.

L’estudiant Chadia Rammou va afirmar que “aquestes experiències són importants i necessàries perquè et permeten aplicar un coneixement i són enriquidores per començar a créixer com a professional, veus la complexitat de la gestió dins l’aula i et fas una idea del que et trobaràs fora de la Universitat”.

"Creuant mirades", que compta amb el suport de l’Ajuntament de Vic des de 2017, és un projecte ampli que inclou tres programes amb l’objectiu de fomentar un espai de diàleg i reflexió entre la Universitat i les escoles de l’entorn, amb la vista posada en la innovació educativa. D’una banda, Mentoratge i Innovació Docent, permet des de fa tres anys que tots els estudiants de mestre de primer curs puguin fer estades d’un matí a la setmana durant tot l’any en una escola de l’entorn. D’altra banda,  el programa Docència en Alternança a Centres, adreçat als estudiants del Màster Universitari de Formació del Professorat d’Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, ofereix als estudiants aplicar els continguts teòrics en un context real i autèntic en cinc centres educatius d’Osona.

Convertir les classes de la Facultat en aules d’escola

L’últim dels programes, Escola i Universitat, es proposa convertir per segon any consecutiu les classes i els laboratoris de la Facultat en aules d’infantil i primària. Així doncs, un total de 220 nens i nenes de cinc centres escolars d’Osona d’edats compreses entre 5 i 12 anys, es desplaçaran un matí o una tarda a la setmana a la Universitat, durant mig semestre (de 5 a 9 sessions), per fer-hi activitats formatives que prèviament hauran dissenyat i treballat els i les estudiants, posant el focus en la innovació educativa. Més concretament, aquestes activitats estaran relacionades amb la comprensió lectora, la investigació científica en temes de matèria i energia o bé es treballaran recursos literaris, artístics i digitals. “És una proposta que inspira a tots els agents que hi participen: els professors universitaris que han d’actualitzar els continguts; els mestres que acompanyen els infants que són testimonis de la utilització d’uns espais dissenyats amb finalitats educatives, i els infants i els estudiants de Mestre, que han de gestionar una aula real”, va afirmar Ramírez.

Les escoles que enguany participaran en el aquest programa són l’escola Andersen, Doctor Joaquim Salarich, Guillem de Mont-rodon, Sagrat Cor, Sentfores, Vedruna Escorial i com a novetat, les Escoles de Gurb. Amb totes elles s’ha establert una col·laboració estreta entre el professorat universitari i els mestres dels centres, per garantir que la planificació de les matèries es basi en un context com més real millor. El programa, que comença aquest octubre, també compta amb el suport de la Generalitat de Catalunya, que ha concedit mitja comissió de serveis a la mestra Anna Garcia, de l’Escola Quatre Vents de Manlleu, per vetllar per la correcta organització.

Els nens i nenes que participaran al programa Escola i Universitat faran classe a les aules d’Educació Visual i Plàstica i a l’aula de Ciències, ja dissenyades amb finalitat pedagògica amb mobiliari modular, per treballar d’una manera oberta i creativa. També utilitzaran el Laboratori de Formació i Recerca en Educació Infantil. Enguany, però, a causa de la situació excepcional de pandèmia, es prendran mesures especials per preservar la salut i contenir l’expansió del virus.

Dins del projecte "Creuant mirades" també s’hi incorporen els Tallers formatius d’Educació Infantil, pensats com a eina formativa per als mestres d’Educació Infantil en actiu que vulguin aprofundir en aspectes concrets, com primeres literatures, llenguatges, ciències experimentals, art i joc, vida quotidiana i pensament matemàtic, entre altres.