Skip to main content

Recerca

Roser Boix i Laura Domingo, en la seva intervenció a les jornades
Roser Boix i Laura Domingo, en la seva intervenció a les jornades
Foto de grup de les persones que van assistir a les XVIII Jornades d'Escola Rural de Catalunya
Foto de grup de les persones que van assistir a les XVIII Jornades d'Escola Rural de Catalunya

Laura Domingo participa en les XVIII Jornades d’Escola Rural de Catalunya, centrades en el replantejament de les ZER

18.04.2024
Share

Les XVIII Jornades d’Escola Rural de Catalunya, organitzades pel Secretariat d’Escola Rural de Catalunya (SERC) els dies 12 i 13 d’abril a l'Espluga de Francolí, i a les quals va participar la professora i investigadora de la UVic-UCC Laura Domingo-Peñafiel, van tenir com a tema principal el replantejament de les ZER (Zona Escolar Rural). Les ZER són de gran importància, atès que ja fa més de 35 anys que les escoles rurals tenen aquesta estructura, però, per primera vegada, s’ha posat sobre la taula la reflexió sobre la seva raó de ser de forma conjunta entre mestres rurals, administració i universitats. Per aquest motiu, per la presència de representants d’aquests tres sectors a les jornades, es considera que es tracta d’un moment d’inflexió en la història de les ZER.

Les professores Laura Domingo-Peñafiel, que també és directora de la Càtedra del Món Rural de la UVic-UCC, i Roser Boix Tomàs (UB) van assistir a les XVIII Jornades d’Escola Rural de Catalunya com a convidades expertes. Elles es van encarregar de fer una presentació a l’inici sobre la situació actual de les ZER i dels reptes que hi ha al davant. Domingo i Boix van aportar diferents resultats de projectes de recerca i referències bibliogràfiques sobre la temàtica per poder contrastar les aportacions que es van recollir. 

La 18a edició de les jornades va tenir un caràcter molt participatiu, malgrat haver-se reprès després d’uns anys de no haver-se organitzat. L’interès que va despertar aquest esdeveniment es va poder comprovar amb el debat que es va generar després de cada presentació de la jornada. L’objectiu era reflexionar de forma conjunta sobre un nou plantejament de les ZER i per fer-ho es van convidar persones de diferents llocs de l’Estat espanyol que tenen altres sistemes d’organització com ara Extremadura, Canàries (es va connectar en línia), País Valencià (Castelló) i Castella la Manxa. De Catalunya, van assistir-hi més de 40 mestres rurals procedents de diverses poblacions. 

Les conclusions generals de les jornades van ser que les ZER continuen sent un model vigent que s’ha de mantenir, però tenint en compte que moltes no funcionen, segurament caldrà pensar en altres models que puguin coexistir. Entre les persones assistents va haver-hi un consens general sobre el fet que el model CRA (Colegio Rural Agrupado), model organitzatiu de la majoria de les comunitats autònomes de l’Estat espanyol, no es vol. Amb tot, es van instar a continuar aprofundint en el tema en una pròxima trobada de les que regularment organitza el SERC.

Vols publicar a l'Apunt?

Contacta'ns