Recerca

Basses de L'Albera
Vista de les Basses de L'Albera

Les Basses de l’Albera seran un cas d’estudi del projecte europeu PONDERFUL

21.10.2021

En el marc del projecte europeu PONDERFUL, que té per objectiu principal desenvolupar millors mètodes de gestió perquè els estanys i les basses puguin ajudar a mitigar el canvi climàtic, protegir la biodiversitat i proporcionar serveis ecosistèmics, el divendres 26 de novembre es farà la primera Jornada de Treball sobre les Basses de l’Albera (Alt Empordà).

Les Basses d'Albera és un dels casos d’estudi del projecte PONDERFUL. Per una banda, sis d’aquestes basses seran objecte d’estudi en profunditat pels científics del projecte aquesta primavera (quan els nivells d’aigua siguin adequats). Els mostrejos que s’hi faran permetran millorar el coneixement de la biodiversitat present així com el funcionament de les basses i el seu metabolisme (per exemple, intercanvi i generació de gasos). Per altra banda, el pròxim 26 de novembre s’iniciarà un Grup de Treball format per diferents grups d’interès en les Basses de l’Albera (administracions públiques de diferents àmbits, gestors públics i privats, productors, empreses, entitats culturals i ambientals, universitats...) per tal de detectar les diferents percepcions i perspectives del passat, present i futur d’aquest conjunt de basses. Aquest treball al llarg dels propers quatre anys ha de permetre trobar estratègies que garanteixin la conservació de les basses en el context del canvi climàtic i el canvi global així com la d’aplicar mesures de gestió, protecció i restauració basades en la natura (Nature-based Solutions en anglès).

El projecte també està molt interessat a saber les perspectives i opinions de la ciutadania en general sobre les Basses de l’Albera i per aquest motiu es demana que tothom que pugui que respongui una enquesta que serà de molta utilitat per al projecte. La durada de l’enquesta és d’uns 10 minuts i la voluntat és obtenir el màxim de respostes possibles. Qui vulgui respondre-la pot fer-ho en aquest enllaç: https://enquete.isara.fr/index.php/979367/lang-ca

Un projecte ambiciós

El projecte PONDERFUL (Pond ecosystems for resilient future landscapes in a changing climate) està liderat per Sandra Brucet, professora d’investigació ICREA i coordinadora del grup de recerca en Ecologia Aquàtica de la UVic-UCC. El projecte està finançat pel programa de recerca Horizon 2020 de la Unió Europea amb gairebé 7 milions d’euros (6.993.407€ Call: H2020-LC-CLA-2019-2), compta amb més de 50 investigadors de 18 instituts de recerca de nou estats de la Unió Europea a més de Turquia i Uruguai.

El projecte PONDERFUL, que es va iniciar el desembre del 2020, estudiarà durant quatre anys estanys i basses d’arreu d’Europa per concretar quina és la seva implicació en el canvi climàtic. A causa de la seva mida petita, la importància d’aquests ecosistemes ha estat subestimada durant molt de temps. Per exemple, estan en gran part exclosos de la legislació sobre aigües més important d’Europa, la Directiva Marc de l’Aigua, tot i que aquesta està destinada a protegir “totes les aigües”. Tanmateix, la investigació realitzada durant els darrers 10-15 anys ha demostrat que, malgrat les seves petites dimensions, i a causa de la seva abundància, heterogeneïtat, biodiversitat excepcional i potència biogeoquímica, els estanys i les basses tenen un paper molt rellevant en el funcionament del cicle de l’aigua dins la conca hidrogràfica, en la conservació de biodiversitat i en la conformació del paisatge i l’ecosistema. Sortosament, entre el personal investigador hi ha una consciència creixent de la seva importància i de la necessitat de conservar-los i protegir-los.