Skip to main content

Docència

Inauguració de la Jornada amb el conseller Tremosa
David Coral
Àngel Sánchez
Daniel Batlle

Les Jornades de Màrqueting i Comunicació Empresarial de la UVic-UCC constaten el valor creixent per a les marques de tenir un propòsit social

29.04.2021
Share

Una òptima comunicació no només ven el producte, sinó que construeix la marca i, a més, té un efecte sobre la societat. Aquesta és una de les afirmacions que ha fet el publicista Lluís Bassat en la seva conferència a les primeres jornades de Màrqueting i Comunicació Empresarial organitzades per la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) a través de la seva Facultat d’Empresa i Comunicació. Més de 200 persones han seguit les jornades celebrades aquest dilluns i dimarts amb un format híbrid, amb ponents i part dels assistents a l’Aula Magna de la UVic i amb la resta del públic connectat via streaming. Les jornades han estat el punt de trobada de professionals, estudiants i docents del sector del màrqueting i la comunicació en l’empresa i han reunit diversos perfils professionals i directius referents del sector.

Lluís Bassat ha afirmat que “les bones campanyes publicitàries són eternes”, i fent esment a les cerimònies d’obertura i clausura dels Jocs Olímpics de Barcelona’92, que ell va idear, ha explicat que es va prendre l’encàrrec dels Jocs com si es tractés de “la campanya més important de la meva vida”. El fundador del Grup Bassat Ogilvy Espanya ha recalcat la necessitat de tenir una marca i un producte actualitzats i ha donat pautes per dinamitzar l’economia les empreses. Per al ponent, una de les claus per augmentar els ingressos és millorar el producte, “perquè millorar el producte no és car, i només es poden reduir costos de fabricació i transport fins a un límit”, ha afirmat. Bassat també ha apuntat altres factors a tenir en compte, com la confiança dels clients, la competència de preus o la usabilitat dels productes.

Un concepte creatiu que potencia valors humans

El primer concepte abordat a les jornades va ser el de “Fame&Love”, creat per l’agència de publicitat BBDO&Proximity. El seu president i CEO a l’Estat espanyol, David Coral, ha estat encarregat d’obrir el cicle de ponències parlant sobre la rellevància de la comunicació en les empreses. Coral ha explicat que aquest concepte fa referència a dos valors humans que volen transmetre totes les marques en les seves comunicacions: el prestigi que té una marca i allò que fa que un client la consumeixi per primer cop (fame) i l’engagement que farà que el client torni a consumir (love), “units pel poder de la creativitat”.

“En un context de gran fragmentació de les audiències necessitem missatges cada vegada més diferents”, ha dit el ponent segons el qual aquests missatges es poden obtenir a partir del binomi entre la persuasió i la precisió: “Tenir reputació, crear marques socialment rellevants, amb vocació i amb propòsit, fer coses a més de dir-les” és essencial, però també ho és que “audiència, missatge i canal encaixin a la perfecció”.

Les jornades les ha tancat una conferència de la directora de comunicació d’Unilever Espanya, Ana Palencia, que ha parlat, precisament, del propòsit social de les marques. Palencia ha destacat “la importància creixent que donen els consumidors al compromís social de les marques”, que en última instància repercuteix en un increment de vendes. Segons la ponent, “tothom ha de contribuir a millorar la societat d’una manera o altra, també les marques i les empreses, i les persones individuals com a treballadores d’aquestes empreses”. En el cas d’Unilever, ha explicat tot mostrant gran varietat d’exemples i campanyes, “l’empresa cocrea projectes amb valor social en diferents àmbits aliant-se amb marques o entitats alineades amb els seus interessos”.

Omnicalitat, televisió líquida i customer journey map a les altres conferències

En la resta de ponències de les primeres Jornades de Màrqueting i Comunicació Empresarial de la UVic-UCC, el director de Strategy&Innovation i Head of Customer de TBWA, Danilo Cascino, ha sotmès a anàlisi l’omnicanalitat com un dels eixos centrals del nou màrqueting. “En un entorn d’omnicanalitat hi ha una convergència de mitjans, que fan una totalitat sistèmica en un entorn d’audiències migratòries i on l’abast és molt important [...] Cal integrar cada canal amb el consumidor”, ha definit.

Sobre la televisió líquida i els continguts líquids que s’emeten a través de les plataformes digitals n’han parlat el director d’Estratègia de Marca de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA), Àlex Marquina, i el productor executiu de continguts digitals de la CCMA, Jordi Pi. Per la seva banda, el director de Màrqueting i Grans Superfícies de Cromology, Xavier Gil, ha parlat sobre el customer journey map i l’experiència del client a l’hora de consumir.

A més, les Jornades organitzades per la Facultat d’Empresa i Comunicació i liderades des de la coordinació del seu grau en Màrqueting i Comunicació Empresarial, han ofert la possibilitat de reflexionar sobre temes com el màrqueting i la comunicació verda, la creativitat de les empreses, el màrqueting per a empreses amb pocs recursos i les diverses maneres d’adaptar-se al mercat per arribar als consumidors actuals, amb les aportacions d’experts i directius d’empreses com Veritas, ASAP, Global Media Led o Svenson Corporation entre d’altres.

El conseller d’Empresa i Coneixement, en l’acte inaugural

La inauguració de les jornades, dilluns al matí, va estar presidida telemàticament pel conseller d’Empresa i Coneixement, Ramon Tremosa, que va posar de manifest el canvi que la pandèmia ha suposat en la nostra manera de comunicar-nos: “S’han accelerat les noves formes de comunicació i les tecnologies digitals, fet que ha obligat les empreses a reorientar la seva estratègia”. Des de l’Aula Magna, l’obertura del programa la va conduir el rector de la UVic-UCC, Josep-Eladi Baños, acompanyat del degà de la Facultat d’Empresa i Comunicació, Josep Burgaya, que també ha moderat una de les sessions. Burgaya va dir que les Jornades són “una aposta necessària per a la innovació en el servei a la societat”, perquè el màrqueting és “un instrument d’intermediació entre producte i consumidor, però també un observatori essencial de l’empresa en el redisseny de la marca i el negoci”, va afegir.

Aquestes primeres Jornades de Màrqueting i Comunicació Empresarial han estat organitzades per la Facultat d’Empresa i Comunicació de la UVic-UCC, i més en concret pel grau en Màrqueting i Comunicació Empresarial. Han comptat amb el suport de Seidor, la delegació d’Osona de la Cambra de Comerç de Barcelona, El 9 Nou, ESERP, la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals, Casa Tarradellas i el departament d’Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya.

Vols publicar a l'Apunt?

Contacta'ns