Pere Puig durant la seva lliçó magistral
Pere Puig durant la seva intervenció
Vista general de l'Aula de Cinema durant l'exposició de Puig
Mireia Canals (dreta), al costat d'Eva Espasa, durant la presentació del ponent.
Mireia Canals (dreta), al costat d'Eva Espasa, durant la presentació del ponent
Detall de l'enquesta amb què es va cloure l'exposició

L'expert legal de la Comissió Europea Pere Puig visita la UVic-UCC

02.11.2023

Estudiantat de la UVic-UCC, juntament amb professorat i personal de serveis, va conèixer dimarts passat alguns dels programes de mobilitat i intercanvi per a joves que ofereix la Unió Europea sota el guiatge de Pere Puig Anglada, Senior Legal Expert a la Direcció General d’Educació, Joventut, Esport i Cultura de la Comissió Europea, que fa oferir una classe magistral a l'Aula de Cinema de la Universitat. La seva visita, que va incloure també una sessió de benvinguda i diverses trobades institucionals, es va fer en el marc del projecte EU Back to University, una iniciativa de la Unió Europea (UE) que ofereix al seu personal l'oportunitat de visitar la seva antiga universitat o una altra que esculli per dialogar sobre la UE i sobre la seva experiència personal en les institucions europees.

En el decurs de la seva exposició, Pere Puig es va referir a l’Erasmus, avui ja anomenat Erasmus+. Però també va parlar dels programes DiscoverEU, Youth Exchange i el European Solidarity Corps, a més de les prioritats de finançament per als projectes Erasmus+ en el sexenni 2021-2027, que ja comprèn franges d’edat més àmplies i també la mobilitat per a persones treballadores.

Una de les novetats del programa de solidaritat europea és que, des del 2022, inclou la formació en ajut humanitari per a operacions arreu del món. L’objectiu és proporcionar ajuda d’emergència basada en els principis fonamentals de neutralitat, humanitat, independència i imparcialitat, i contribuir a oferir assistència, socors i protecció allà on més es necessita, d’acord amb la formació de valors promoguts per la UE.

L’acció de la CE en el dia a dia dels ciutadans

En la seva intervenció, Pere Puig també va fer una presentació sobre la història de la creació de la Unió Europea i, en particular, sobre les funcions de la Comissió Europea, l’òrgan executiu de la institució, a la qual Puig es va referir com “la guardiana dels tractats”. Durant l’exposició, va assenyalar algunes de les fites aconseguides per la UE que afecten la vida quotidiana dels seus 446 milions d’habitants, com ara l’eliminació de fronteres internes, que permet la lliure circulació de productes i persones; la implementació de la moneda única; la supressió del roaming com a exemple de la defensa dels drets dels consumidors, o les inversions en salut i seguretat comunes, entre d'altres.

El ponent també va explicar alguns dels drets i deures dels estats membres, el procés d’adhesió i les circumstàncies específiques d’alguns estats a través de l’exemple del Principat de Mònaco o la Ciutat del Vaticà, autoritzats a emetre euros malgrat estar associats a França i Itàlia, respectivament; o al contrari, estats de ple dret, com Dinamarca, que ha decidit continuar operant amb la corona danesa, en lloc de l’euro. En el repàs de la història de la UE també va esmentar la primera i, fins al moment, única retirada de la UE d’un estat membre: el Brexit del Regne Unit, en vigor des de l’any 2021.

En què es gasta els diners Europa?

Durant l’exposició, Pere Puig va fer especial èmfasi en les inversions de la UE. L’alt comissionat va esmentar els 352 milers de milions invertits durant el sexenni 2014-2020 en infraestructures, empreses, medi ambient i formació de treballadors a regions i ciutadans més desafavorits a través d’instruments com els Fons Europeus de Desenvolupament Regional (FEDER); els Fons Socials i els Fons de Cohesió, que tenen la seva equivalència en construcció de valors i sentiment europeu en els programes de formació Erasmus+ i de solidaritat com el Youth Exchange i el European Solidarity Corps. En aquest sentit, Puig va esmentar també la reacció de la UE davant els efectes de la pandèmia de covid-19 amb l’activació dels fons Next Generation amb un paquet de 2 bilions d’euros.

La sessió, que va presentar Mireia Canals, adjunta al Vicerectorat de Recerca i Transferència de Coneixement, va acabar amb un petit joc de preguntes als assistents sobre la informació exposada durant l’acte. Els equips amb més encerts van guanyar una funda d’ordinador de la Comissió Europea per a cada persona. També va participar en l'acte Eva Espasa, vicerectora de Recerca i Transferència de Coneixement.