Estudiants en un pati d'institut

Lluitar contra l’abandonament escolar prematur, clau per a l’equitat

15.09.2022

Catalunya i el conjunt de l’Estat espanyol han estat, des de fa dècades, els territoris europeus amb més abandonament escolar prematur (AEP), definit com el conjunt de la població de 18 a 24 anys que no obté cap certificació acadèmica de nivell postobligatori. Aquesta realitat, fortament lligada a les desigualtats de classe social, gènere, grup ètnic i territori (urbà – rural), té efectes molt negatius sobre la població jove que la pateix. Pobresa, exclusió social, salaris baixos o poca participació social i política es correlacionen, de manera molt elevada, amb els i les joves que abandonen o són expulsats prematurament del sistema.

Per tal d’analitzar el que suposa l’abandonament escolar prematur i buscar-hi solucions, en el marc del projecte Erasmus + Alliance 3: escoles, famílies i comunitat contra l’AEP, investigadors de la UVic-UCC han dut a terme diverses accions durant els tres últims anys. Una d’elles ha estat l’organització d’un curs per a professionals de diferents serveis de la comarca d’Osona. Aquest curs va sorgir d’una diagnosi inicial sobre el fenomen feta a Osona, a partir d’entrevistes realitzades a direccions d’instituts, personal docent i orientador, alumnat, famílies, i serveis locals de joventut i educació. En aquestes entrevistes es va posar de manifest la necessitat de crear espais de trobada i de formació conjunta entre els diferents professionals de l’àmbit socioeducatiu per tal de poder comprendre millor l’abandonament escolar prematur i abordar el fenomen d’una manera global i longitudinal, no puntual.

El curs de formació va reunir quinze professionals de la comarca d’Osona en nou sessions de formació, trobada i articulació conjunta de noves propostes per combatre l’abandonament escolar prematur. En l’avaluació del curs es van destacar com a aspectes positius la comprensió més gran i els nous coneixements sobre el fenomen que es van aportar durant les sessions, i les connexions personals amb altres professionals, que poden ser molt útils en la feina educativa quotidiana. També es van valorar molt positivament les noves propostes aportades alhora pel personal docent i investigador de la UVic-UCC, i pels companys i companyes del curs, propostes que els diferents actors poden incorporar a les seves pràctiques. Una altra acció que va tenir molt bona acollida van ser les visites a França i Dinamarca, i els aprenentatges obtinguts sobre com es treballa l’abandonament escolar prematur en aquests països.

A més, com a resultat complementari de la recerca, també cal destacar que els materials del curs elaborats per tot l’equip del projecte serviran per a noves formacions de professionals de la comarca. Per altra part, el projecte Alliance 3 ha estat una de les palanques que ha contribuït a impulsar la constitució d’una nova fundació, Albir, de noves oportunitats educatives a la comarca d’Osona, que es posarà en marxa la tardor de 2022, amb la participació de la UVic-UCC.

Al projecte Alliance 3, que ha finalitzat, hi han participat els investigadors Jordi Collet (IP), Mar Beneyto i Mila Naranjo de la UVic-UCC; ha estat liderat per la investigadora Dra. Albina Khasanzyanova de l’UCO (França), i ha comptat també amb la participació de la Universitat ELTE (Hongria) i del municipi de Nyborg (Dinamarca).