Recerca

Participants a la jornada de les OTCs de les universitats catalanes, on va assistir l'OTRI de la UVic-UCC

L’OTRI de la UVic-UCC participa en la I Jornada d’Oficines de Transferència de les Universitats Catalanes

30.03.2023

L’Oficina Tècnica de Recerca i Transferència de Coneixement (OTRI) de la UVic-UCC va participar el 23 de març passat en la I Jornada d’Oficines de Transferència de les Universitats Catalanes, que va tenir lloc a l’Auditori del Campus de Poblenou de la Universitat Pompeu Fabra (UPF). L’acte va reunir més d’un centenar de professionals de diferents universitats del territori català (UB, UAB, UPC, UPF, UdG, URV, URL, UOC, UVic-UCC i UIC) que treballen, des de diferents àmbits, en la promoció i la gestió de la transferència del coneixement. L’objectiu d’aquesta jornada era engegar un nou espai de trobada i interacció per a tots els professionals amb la intenció de compartir bones pràctiques, inquietuds i propostes de futur. A la jornada es van convidar també els vicerectors de recerca i transferència del coneixement de les universitats catalanes i en representació de la UVic-UCC va assistir-hi Eva Espasa, vicerectora de Recerca i Transferència del Coneixement, juntament amb Bet Dachs, directora de l’OTRI; Marc Bassas, tècnic de l’OTRI central, i Eva Luján, tècnica de l’OTRI del Centre Tecnològic BETA.

En la jornada, hi va ser present Laia Arnal, directora general de Societat del Coneixement, Transferència i Territori del Departament de Recerca i Universitats de la Generalitat de Catalunya. En el seu discurs de benvinguda, Arnal va fer èmfasi en el treball que des de les diferents institucions s’està fent per promoure la innovació i la transferència, i va manifestar una clara vocació de compromís per part del govern “per construir un sistema de recerca i innovació potent, competitiu i que realment miri cap enfora i cap al futur”. La directora general va concloure fent una crida a “destinar l’optimisme a treballar les noves generacions, per tal que els joves que formem a les universitats surtin sabent què és la transferència, la innovació, l’emprenedoria, la creació de valor, i l’impacte econòmic i social”.

Sessions d’interès

El programa va incloure taules rodones i debats per tractar temes d’interès relacionats amb la transferència, la innovació i l’emprenedoria. Es van abordar des de models de referència i bones pràctiques fins a marcs legals i normatius, i també noves aproximacions, tot plegat des d’un enfocament reflexiu i constructiu per fomentar el debat i l’intercanvi d’experiències entre els participants.

Una de les sessions va centrar-se en el model d’èxit de transferència i innovació d’Israel, país capdavanter en l’àmbit de la transferència, que té un ampli ventall de programes d’impuls i acompanyament al desenvolupament de les tecnologies per promoure’n la valorització. Un dels aspectes que es van posar sobre la taula van ser els reptes amb què es troba la ciència per arribar al mercat, entre els quals hi ha la definició del model de negoci de les spin-offs i la separació de rols entre el personal investigador i el personal de gestió empresarial.

Una altra xerrada va girar al voltant de les novetats legislatives que afecten les activitats de transferència de coneixement. En aquest sentit, va evidenciar-se que les noves lleis tenen la voluntat d’oferir més garanties i drets a la comunitat científica i innovadora, però que també presenten reptes d’aplicació.

A la jornada també hi va haver lloc per a una ponència sobre estratègies de generació i captura de valor de les spin-offs, en la qual es va abordar el seu model empresarial fent un recorregut per les diferents fases de la seva cadena de valor i amb una ponència sobre les diferents interpretacions del concepte know-how.