Docència

I congrés de teràpia ocupacional

Més de 80 estudiants de cicles formatius participen al primer Congrés de Teràpia Ocupacional

La sala Mercè Torrents va acollir, el passat 24 de febrer, el primer Congrés de Teràpia Ocupacional dirigit a estudiants de cicles formatius de grau superior (CFGS). Al congrés hi van assistir més de 80 estudiants de cicles d’Integració Social i de Pròtesis i Ortesis de diferents centres de Catalunya.

A l’inici del congrés, Xavier Jordana, vicedegà de la Facultat de Ciències de la Salut i el Benestar, i Judit Rusiñol, coordinadora del grau en Teràpia Ocupacional de la UVic, van donar la benvinguda als assistents. Tot seguit es va fer la ponència “Recuperant els rols després d’una lesió medul·lar. Vivències en primera persona”, a càrrec de Jordi Molas, persona afectada per una lesió medul·lar, i Pilar Bové, terapeuta ocupacional i professora de la facultat.

Els assistents van poder fer quatre tallers diferents per poder conèixer què és la teràpia ocupacional. El primer es titulava Visita al Centre per a l’Autonomia Personal SIRIUS VIC. En aquest taller els participants van poder conèixer què és un centre per a l’autonomia personal i provar diferents productes de suport adreçats a persones amb diferents afectacions funcionals per tal que puguin portar una vida al màxim d’independent possible. Al Centre hi trobaran productes de suport per vestir-se, per a la higiene, per a la mobilitat funcional i per al lleure, entre altres. Alhora, podran entendre quin valor afegit aporta la teràpia ocupacional en un centre d’aquestes característiques.

Aplicació de la Impressió 3D per a Persones amb Diversitat Funcional va ser el segon dels tallers , on els participants van aprendre els conceptes bàsics del disseny i la impressió 3D. El quart taller celebrat es titulava L’Art i la Cultura per al Benestar i la Participació Social. La seva finalitat era, per una banda, incentivar la imaginació i creativitat dels participants i, de l'altra, obtenir una experiència que permeti als participants poder reflexionar, parlar i tenir consciència sobre com veuen la salut mental i com l’art pot ajudar a facilitar la interacció i la participació social.

Finalment, l'últim dels tallers va ser La Rehabilitació Física i Neurològica a  través de la Tecnologia. Durant l'activitat es van exposar alguns dels dispositius més utilitzats actualment en el món de la rehabilitació neurològica. Complementant la presentació dels dispositius amb material audiovisual, es va plantejar quin és el rol que adquireixen dins el procés rehabilitador juntament amb el del terapeuta ocupacional, quin és el seu funcionament i com poden afavorir  l’autonomia d’una persona.

Els participants al Congrés també van poder gaudir i veure diferents espais de la UVic-UCC, com l’Aula taller de teràpia ocupacional, el Centre per l’Autonomia Personal i la Sala de Cinema de la UVic-UCC, alhora que van poder conèixer una altra professió a la qual poden optar.