Lectures en conversa-Miquel Tuneu

Miquel Tuneu parla de l’humor dels ‘homenets’ a la segona edició de Lectures en conversa

18.02.2021

Una trentena de persones van participar aquest dimecres a la segona edició de Lectures en conversa. En aquesta ocasió, el protagonista va ser Miquel Tuneu, que va parlar de l’humor a propòsit del seu llibre homenets (Eumo), que recull una mostra de les tires còmiques publicades setmanalment al final d’aquest blog de notícies.

Miquel Tuneu entén l’humor com un xoc creatiu entre dues visions del món. La construcció dels seus acudits en forma de quatre vinyetes li permet presentar un relat mínim, que el lector es fa seu, i li dona un final “que canvia el sentit del que s'insinuava inicialment”. Aquesta confrontació es dona sovint entre l'expressió de la vanitat i el retorn a la realitat, “perquè les persones tendim a magnificar-nos i necessitem algú que ens torni a fer tocar de peus a terra. I això ho fa l’humor, com també ho fa la literatura, que ens retorna a la realitat humana més bàsica”, va explicar l’autor. En aquest sentit, Tuneu es va referir al pessebre com “el gran acudit català, perquè al costat dels tres reis d’Orient adorant la divinitat, que representen l'aspecte més elevat de la condició humana, hi posem un caganer, que ens retorna a la part més elemental i primària del que és ser humà”.

Tuneu explica que la creació dels homenets “és un divertiment” que sorgeix a partir de les reflexions sorgides d'un diari personal i que no es basen en l’actualitat o la política, sinó “que apunten cap a l’interior de les persones i a les relacions que mantenen, partint del fet que tots som ‘caganers’ i que ens volem mostrar al món en la nostra versió millorada”. Segons ell, doncs, “els homenets permeten mostrar aquestes reflexions, que per si soles no tindrien la mateixa visibilitat”.

Durant el debat, els i les assistents a l’acte van destacar la intel·ligència que hi ha darrera la confecció d’aquestes tires, que sovint es presenten com una “plantofada terapèutica”, que conviden a la reflexió i que sempre deixen un “regust amable”.

L’acte va ser presentat per Gemma Redortra, d’Eumo Editorial, que va introduir Miquel Tuneu com l’editor que va ser del Llibre en blanc, de Narratives Zero, un dels més venuts de l’editorial.

Lectures en conversa és el punt de trobada de les persones de la comunitat universitària interessades en la lectura, i un espai de diàleg i d’opinió a l'entorn dels llibres. És una iniciativa que promouen la Biblioteca de la UVic, l’Oficina de Gestió Cultural i Eumo Editorial.

La propera edició tindrà lloc el 21 d’abril, a les 14h, per parlar de la novel·la Sis nits d’agost, i comptarà amb la presència de l’autor, Jordi Lara. Per apuntar-s'hi s'ha d'enviar un missatge a biblioteca@uvic.cat.