Docència

M. Antònia Canals
M: Antònia Canals i Eliseu Climent

Mor M. Antònia Canals, una mestra i una mestra de mestres

La matemàtica i pedagoga catalana Maria Antònia Canals i Tolosa  (Barcelona, 1930), va morir  divendres passat a l’edat de 91 anys. Canals va ser un dels referents de la Didàctica de les Matemàtiques i de la renovació pedagògica a l'àmbit de l’educació infantil i Primària a Catalunya i va membre fundador de l'Escola de Mestres de Vic, directora del departament d'Educació Infantil d'aquest centre, així com també en va ser professora de Didàctica de la Matemàtica des del curs 1979-80 fins al 2001. Va organitzar, juntament amb Maica Bernal, tres edicions del Pla Especial a de Mestres. També va exercir docència a la Universitat Autònoma de Barcelona i a la Universitat de Girona.

Filla d’una família amb tradició de mestres, es graduà el 1950 en Magisteri i tres anys després en Ciències Exactes a la Universitat de Barcelona. Des de 1956, treballà a l’Escola Talitha i va contribuir a crear, juntament amb Marta Mata, Pere Darder, Maria Teresa Codina i altres, l’Associació de Mestres Rosa Sensat. El 1962 fundà l’escola Ton i Guida al barri barcelonès del Verdum. La seva tasca i la seva implicació en el món de l’educació han estat premiades amb diversos guardons, com la Medalla al Mèrit en el Treball, que li fou atorgada el 1986, i el Premi Mestres 68, del 1994. És autora de nombroses publicacions sobre l’ensenyament de les matemàtiques i la seva influència és molt notable, sobretot en els grups de mestres que ella mateixa impulsà a Catalunya i també fora del país.

Gràcies a un acord entre la Tribhuvan University de Katmandú i la UVic, el febrer 1999 es va posar en marxa un centre de formació de professorat, que ara ja no funciona, que va portar el seu nom.  L’any 2000 va rebre la medalla institucional de la Universitat de Vic i el juny de 2005, rebé l'homenatge de la  Universitat d'Estiu de Vic, en un acte a la Sala de la Columna on el professor Joan Soler li va fer l'encomi. El curs 2011 va rebre un altre  homenatge, aquest cop de totes les universitats catalanes, juntament amb Eliseu Climent, durant l'acte de cloenda de curs de la Xarxa Vives celebrat a l'Aula Magna de la UVic.