Exposició del Seminari OsoNaH

OsoNaH Seminar exposa l’elevada vulnerabilitat de les persones que resideixen en centres geriàtrics

20.05.2021

Els residents geriàtrics presenten una gran vulnerabilitat, segons es va demostrar a OsoNaH Seminar: Multidisciplinary biopsychosocial approach in nursing homes, el seminari que es va fer el passat 13 i 14 de maig per donar a conèixer els resultats del projecte OsoNaH. El 70% de persones residents geriàtriques tenen incontinència urinària i de mitja passen un 83% del temps en comportament sedentari. A més, els residents amb incontinència urinària passen significativament més temps en comportament sedentari que els residents continents. El projecte de recerca també ha constatat que el 82% dels residents avaluats presentava sarcopènia (pèrdua de funció muscular), factor que sembla estar associat a patir covid-19 amb símptomes. Al cap d’un any, el 50% dels residents avaluats havia patit declivi funcional i un 64% havia empitjorat el seu estat de fragilitat, percentatges molt elevats comparats amb els d’altres estudis.

El seminari, que va tenir una participació de més de 60 assistents, va estar organitzat pel grup de recerca Methodology, Methods, Models and Outcomes of Health and Social Sciences (M3O) amb el suport de la UVic-UCC. El projecte OsoNaH té per objectiu principal l’estudi de la prevalença de la incontinència urinària i els factors associats en les residències geriàtriques d’Osona, així com fer una valoració integral de salut i analitzar altres problemes freqüents en gent gran com les caigudes, el comportament sedentari, la nutrició, la sarcopènia, la solitud i altres factors psicosocials. Aquest projecte compta amb finançament de la Càtedra Hestia i el Col·legi de Fisioterapeutes de Catalunya.

Experts de prestigi, tant d’àmbit nacional com internacional, van participar en el seminari, durant el qual es van fer sessions de treball en xarxa, els anomenats project HUBS, que van permetre posar en comú diferents idees o temes que van sorgir durant les presentacions i explorar les possibilitats de recerca per a futurs projectes col·laboratius.

El dijous 13 de maig al vespre, en el marc de la programació del seminari, es va realitzar el webinar informatiu “Apropant la recerca a la gent gran i les seves famílies”, dirigit a les residències geriàtriques d’Osona i a les famílies dels residents. Es van explicar les diferents síndromes geriàtriques i problemes de salut més comuns en gent gran institucionalitzada, les seves possibles solucions i els principals resultats obtinguts en el projecte per a cadascuna d’elles. Es van poder resoldre dubtes i recollir vivències de les famílies, així com valorar la participació en projectes de recerca i la retroactivitat en els resultats. Els assistents varen mostrar interès a participar en projectes de recerca i es va ressaltar la importància de vetllar per la qualitat de vida dels residents i els professionals de les residències.