Skip to main content

Recerca

I Congrés Internacional de Renovació Pedagògica i Universitat del Bé Comú
I Congrés Internacional de Renovació Pedagògica i Universitat del Bé Comú

Participació del grup de recerca GREUV en el I Congrés Internacional de Renovació Pedagògica i Universitat del Bé Comú

13.06.2024
Share

Les investigadores Laura Farré i Núria Simó, del Grup de Recerca Educativa de la UVic (GREUV), van participar com a ponents en el I Congrés Internacional de Renovació Pedagògica i Universitat del Bé Comú, que va tenir lloc el mes de maig. En aquest congrés es va abordar el passat, el present i el futur de la renovació pedagògica en l’educació, i la pedagogia i l’educació social, així com el paper de la universitat i de les facultats d’educació en la renovació pedagògica. 

Laura Farré, juntament amb Francesc Imbernón, van tractar la renovació pedagògica en l’actualitat. Farré va parlar sobre les mirades de la renovació pedagògica actual des de les pràctiques educatives i va reflexionar sobre com la renovació pedagògica pot estar al servei de la transformació dels centres educatius. En concret, la reflexió va girar al voltant de sis eixos principals que en el transcurs del projecte I+D "(Re)Situando la Renovación Pedagógica en España desde una perspectiva crítica. Cinco estudios de caso en centros educativos de secundaria", s'han identificat com a elements transversals: personalització de l'aprenentatge a secundària, rol docent per generar aprenentatge, compromís social i polític, compromís amb la comunitat, treball en xarxa amb altres centres i institucions, i digitalització als centres educatius. Una idea transversal que es va posar sobre la taula és que les pràctiques educatives en si mateixes no es poden considerar renovadores si no es reflexiona també pel que fa a altres aspectes organitzatius i pedagògics. En aquest sentit, és fonamental repensar aquestes pràctiques des de la finalitat, és a dir, repensar el sentit educatiu que tenen. 

Núria Simó i Enrique Díez van centrar-se en la renovació pedagògica davant el màrqueting de la innovació educativa, i Simó va exposar els resultats de la investigació que ha codirigit sobre les experiències de renovació pedagògica en l’actualitat. 

Aquesta primera edició del congrés ha estat un punt de trobada per intercanviar punts de vista i experiències sobre un altre tipus d’educació. En aquesta trobada es va posar l’atenció no només en l’educació no universitària, sinó que també es va fer una mirada cap a l’educació superior, ja que gran part dels participants en el congrés eren professors i professores universitaris. En aquest sentit, un dels compromisos adoptats en el congrés és que cap estudiant de les facultats d’educació es graduï sense conèixer quin ha sigut el llegat dels moviments de renovació pedagògica, i quina és la seva aportació actual al canvi educatiu i a la construcció d’una educació pública, laica, inclusiva, feminista, democràtica, equitativa, ecològica i socialment compromesa.

Vols publicar a l'Apunt?

Contacta'ns