Docència

I Jornada sobre docència universitària de la UVic-UCC

PDI dels diferents campus comparteixen experiències docents a la I Jornada sobre Docència Universitària de la UVic-UCC

29.06.2023

Dijous passat, 22 de juny, va tenir lloc la I Jornada sobre Docència Universitària de la UVic-UCC al Campus Vic, en què van assistir 120 persones. La trobada, sota el lema de “La transformació de la docència i el seu impacte en la millora de l’aprenentatge de l’estudiantat”, la va organitzar la Comissió d’Innovació Docent, formada per representants dels diferents campus de la federació universitària, i va consistir en la presentació de projectes singulars i bones pràctiques docents per part de PDI de totes les facultats.

L’acte va començar amb la intervenció del rector, Josep Eladi Baños, que va destacar el fet que es tractés de la primera trobada d’aquestes característiques i va animar els organitzadors a repetir-la en el futur. Per la seva banda, la vicerectora d’Ordenació Acadèmica, Àngels Pinyana, va centrar la seva intervenció en la importància de la innovació docent i de fer-la visible a dins i a fora de la universitat. El director del CIFE i coordinador de l’acte, Antoni Portell, va incidir en la mirada col·lectiva de la docència, recollida en la majoria d’experiències compartides "que constitueixen una clara evidència del canvi que progressivament es va produint en l’ensenyament superior i que trenca amb la tradicional visió individual que ha tingut la docència, en contraposició a la recerca, més de caràcter grupal",  va afirmar.

Previ al torn de presentacions dels diferents professors i professores participants, es va pronunciar la conferència plenària, a càrrec de la professora Eva Vidal, de la Universitat Politècnica de Catalunya, que va reflexionar sobre “Com podem formar persones compromeses amb un futur sostenible a la Universitat?”. Aquesta conferència tenia per objectiu emmarcar el pla de treball del pròxim curs a la Comissió d’Innovació Docent, sobre la base de la integració dels ODS a la docència universitària. Al llarg de la seva elocució, Vidal va reflexionar  sobre la necessitat d’incidir en els resultats d’aprenentatge de l’estudiantat tot orientant-los al compromís amb un futur sostenible en coherència amb els objectius de desenvolupament sostenible (ODS), bo i concretant els objectius d’aprenentatge en aquells que són cognitius, aquells que són socioemocionals i aquells que són conductuals. De fet, va cloure la seva ponència afirmant que “l’educació en el compromís és la resposta”.

Ja entrant al nucli de la trobada, les persones assistents van poder conèixer de primera mà diferents experiències, com ara posar en contacte la realitat professional i la for­mació inicial; aprendre tot fent, com els programes d’activitat física individualitzats en el grau en Ciències de l’Activitat Física i de l’Esport; facilitar el coneixement i promoure l’aplicació de les tècniques i instruments propis de l’anàlisi d’estats comptables als documents comptables de les empreses amb l’objectiu que l’estudiantat del grau en Administració i Direcció d’Empreses pugui prendre decisions; la implementació de l’ABP (aprenentatge basat en problemes), mitjan­çant la posada en marxa d’uns seminaris amb grups reduïts d’estudiants del grau en Fisioteràpia; l’establiment de ponts entre l’aprenentatge a l’aula i l’experiència clínica real amb l’apropament de l’estudiantat de la Facultat de Ciències de la Salut i el Benestar a situacions reals en l’entorn docent de la manera més fidel i segura possible; l’ús del debat com a recurs didàctic per a l’aprofundiment de lectures a la Facultat de Ciències Socials, o la implementació d’una sèrie d’accions per acostar l’estudiantat a altres països i cultures, compensar-ne la baixa mobilitat física i preparar-los per a una futura mobilitat a través del COIL (collaborative online international lear­ning) en els graus en Biotecnologia i Enginyeria Mecatrònica.

També cal estacar, entre les aportacions recollides, l’experiència en la instauració del Programa de Suport als Estudiants de Me­dicina (PSE-M) com a pla pilot amb l’objectiu d’acompanyar el progrés acadèmic i el desenvolu­pament personal de l’estudiant al llarg de tot el grau, o l’aplicació dels objectius de desenvolupa­ment sostenible (ODS) a Elisava, dels quals es descriu el context i sobre els quals es duen a terme diferents propostes d’actuació.

En síntesi, tot un seguit d’experiències reeixides en l’àmbit de la docència uni­versitària que en paraules del director del CIFE  "ens han permès de conèixer just la punta de l’iceberg de la bona feina que es fa a tots els campus de la UVic-UCC".

Amb motiu de la Jornada es va publicar un llibret que recollia totes les experiències i bones pràctiques presentades i que es pot obtenir clicant aquest enllaç.