Pilar Godayol amb el llibre acabat de publicar
'On són les dones. Vides i manifestos', de Pilar Godayol (Eumo Editorial)

Pilar Godayol publica ‘On són les dones? Vides i manifestos’, la primera antologia sobre textos feministes publicada en català

15.02.2024

El llibre On són les dones? Vides i manifestos, que acaba de publicar Pilar Godayol a Eumo Editorial, recull sis-cents anys de tradició feminista occidental en vint obres literariopolítiques. Seguint un ordre cronològic i combinant textos biogràfics amb fragments d’obres, el llibre inclou vint-i-dues veus (vint dones i dos homes) que «van posar la vida al servei dels ideals i els moviments revolucionaris i d’emancipació de la dona, i en van deixar constància escrita».

Des de Christine de Pisan fins a Nancy Fraser, Judith Butler o Silvia Federici, Godayol posa en valor les «mares simbòliques» del feminisme occidental, les escriptores que estableixen les bases de la tradició feminista, amb l’objectiu de «rescatar-les, recuperar-les i introduir-les juntes com a tradició», una tradició que el patriarcat sempre ha intentat escamotejar i desconnectar. El títol On són les dones? —expressió extreta d’El segon sexe, de Simone de Beauvoir— precisament reflecteix aquesta intenció: «Les autores que presentem aquí sovint no escriuen aïllades, sinó que, en la mesura que poden, beuen les unes de les altres, dialoguen, forgen espais intel·lectuals i simbòlics de trobada i d’intercanvi, teixeixen una tradició col·lectiva».

On són les dones? complementa l’anterior llibre de Godayol, Germanes de Shakespeare, on reuneix les aportacions literàries i polítiques de vint grans escriptores del segle XX. Entre mares i germanes, Godayol ha escrit aquests dos assajos per reconèixer les fonts de què beu el feminisme d’avui en dia i recuperar algunes veus que els discursos dominants han volgut silenciar.

Pilar Godayol és catedràtica de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya. Ha publicat assaigs sobre història de les dones, literatura i traducció, com ara Espais de frontera. Gènere i traducció, Germanes de Shakespeare, Virginia Woolf, Dones de Bloomsbury, Moments femenins de la humanitat, Viatgeres i escriptores, Tres escriptores censurades, i Feminismes i traducció (1965-1990).

Godayol presentarà el llibre a Documenta (c. Pau Claris, 144) el 22 de febrer, a les 19 h, i està previst que també ho faci a la UVic dins dels actes amb motiu de la Diada de Sant Jordi.