Recerca

Un moment de la taula rodona de la Jornada sobre l’experiència de la mentoria a les escoles de Vic.

Presentació de la recerca sobre l’experiència de la mentoria entre les escoles de Vic i els estudiants dels graus de Mestre de la FETEP

17.11.2021

Mestres del present acompanyant mestres del futur: l’experiència de la mentoria a les escoles de Vic és el títol de la jornada que el passat dijous 11 de novembre es va celebrar a la UVic-UCC per presentar els resultats preliminars de la investigació que els últims tres cursos s’ha desenvolupat als graus de Mestre de la FETEP. Aquesta recerca, de la qual la professora Mariona Casas ha estat la investigadora principal (IP), és fruit d’una convocatòria competitiva de l’AGAUR, Ajuts a la Recerca en la Millora de la Formació Inicial (2017 ARMIF), i ha comptat amb un equip format per 10 PDI de la facultat i 5 mestres de 5 escoles de Vic.

Els dos grans objectius de la recerca són: identificar el perfil de mentoria dels tutors universitaris i dels tutors dels centres formadors per al pràcticum dels graus de Mestre; i identificar les competències professionals que, a través del pràcticum i altres espais de relació entre l’escola i la universitat, contribueixen en la construcció de la identitat docent dels estudiants.

El focus de la investigació ha estat, per una banda, el seguiment de l’equip de treball estable entre representants de les escoles de Vic i la FETEP (dues edicions del Seminari de Mentoria i Identitat Docent) i, per l’altra, el desenvolupament de l’estada d’un matí setmanal que els estudiants de primer curs dels graus de Mestre porten a terme a les esmentades escoles. En els tres anys acadèmics en què s’ha fet aquest seguiment (2018/19, 2019/20, 2020/21), han pres part en l’estudi més de 350 participants, entre estudiant dels graus de Mestre i docents de totes les escoles d’infantil i primària de la ciutat de Vic.

La jornada de dijous tenia com a objectiu presentar els resultats preliminars a la comunitat educativa de Vic i al professorat de la FETEP. En la primera de la part de la sessió, la investigadora principal va fer un repàs de totes les evidències recollides, que han permès, entre d’altres, explicitar la corresponsabilitat i identificar els rols de tots agents implicats en el procés del pràcticum, reconèixer el valor de l’acompanyament dels estudiants al llarg d’aquest procés formatiu i assumir que la pràctica ha de ser reflexiva i ben fonamentada.

La segona part de la jornada va consistir en una taula rodona moderada pel professor Josep Castillo, amb la participació de Mireia Planas (mestra i cap d’Estudis de l’escola Salarich), Mireia Pou (estudiant del grau en Mestre d’Educació Primària) i M. Teresa Segués (professora de la UVic-UCC). La jornada es va tancar amb unes reflexions a càrrec d’Esther Fatsini, Itxaso Tellado i Antoni Tort, membres de l’equip de recerca.

Fotografia: Autor: Antoni Portell