Recerca

Els professors que impulsen el projecte de Memòria pedagògica

Professorat de la FETCH fomenta la recerca sobre Memòria Democràtica a través de l’experiència educativa

08.10.2020

El professorat de la Facultat d’Educació Traducció i Ciències Humanes ha impulsat el projecte “La Memòria Democràtica a través d’investigar l’experiència educativa” amb l’objectiu de fomentar la recerca sobre la pedagogia i la memòria històrica. Segons el professor Josep Casanovas, "volem parlar de la memòria democràtica en un àmbit universitari per recuperar i restituir aquells que van patir la repressió durant el franquisme, així com aquells que van contribuir a construir la democràcia des de la universitat”.

El projecte involucrarà els estudiants de 2n i 4t d’Educació Social, 2n de Mestre en Educació Infantil i segon curs del doble grau en Mestre en Educació Infantil i Primària. Durant el mes d’octubre i novembre es portaran a terme un conjunt de tallers i conferències virtuals, que “serviran per donar eines procedimentals i conceptuals per enfocar la recerca”.

Posteriorment els estudiants hauran de fer una entrevista en profunditat a un professor o professora de la facultat que ja s’hagi jubilat, per poder-ne elaborar una història de vida. Segons la coordinadora dels tallers, Núria Simó, “es tracta, d’una banda, que els estudiants aprenguin a valorar l’experiència emotiva i autobiogràfica com a font de coneixement i, de l’altra, saber com la història evolutiva de cada persona, feta d’activitats quotidianes, ajuda a construir la memòria pedagògica i a situar-la en un context social, històric i cultural”.

Tot el material elaborat s’agruparà en una exposició virtual en què cada grup d’estudiants intentarà fer una línia de temps de la persona entrevistada, que contingui elements visuals i sonors. Aquesta exposició es penjarà a la web del Museu Universitari Virtual de Pedagogia (MUVIP) per tal que estigui a disposició de tothom.

Cicle de conferències "Memòria Democràtica, Educació i Universitat"

Per tal de contextualitzar el projecte, s’ha organitzat el cicle de conferències virtuals “Memòria Democràtica, Educació i Universitat’, coordinat per la professora Isabel Carrillo, que inclou diversos experts en memòria democràtica. Pedro León Betancur, de la Comisión de la Verdad de Colombia, va inaugurar el cicle presentant el treball pedagògic que estan portant a terme per recuperar la memòria democràtica del seu país; Jordi Guixé mostrarà diversos projectes de memòria democràtica a Catalunya; Marda Ucaris Zuluaga farà un seminari sobre recerca a partir de la seva tesi doctoral en què se serveix de quaderns d’infants i de dones per explicar la memòria històrica del seu país després del conflicte armat. Liliana Aragón parlarà de la construcció de la (contra)memòria històrica a partir del testimoni de dones defensores dels drets humans a Mèxic, tema de seva tesi doctoral; i per últim, dins el cicle “Dones cineastes” que coordinen CEIG i FEC, hi haurà una conversa de cinefòrum amb la directora del documental Ainoha y yo, Carolina Astudillo.

El grup de professors i professores que impulsen aquesta activitat són: Josep Casanovas, Núria Simó, Raquel Cercós, Isabel Carrillo, Núria Paddrós i Eulàlia Collelldemont.

Trobareu les dates i els enllaços per apuntar-se a les xerrades del cicle a l’agenda de la UVic.