Recerca

El projecte Escola i Universitat és un banc de proves en un context real per als futurs mestres

Professorat de la UVic lidera una guia per introduir l’ensenyament responsiu a la formació inicial dels mestres

23.11.2023

El Grup de Recerca en Construcció de Coneixement de la UVic-UCC (GRECC) ha liderat el projecte d’elaboració d’una guia d’orientacions per introduir l’ensenyament responsiu a la formació inicial de mestres. Ho ha fet en el marc del projecte competitiu "L’escola a la Universitat: un nou context per aprendre a fer de mestre", iniciat el 2020 i culminat el juliol de 2023, que ha comptat amb el finançament de l’AGAUR, dins del programa MIF de Millora de la Formació Inicial de Mestres. En el projecte també hi han participat altres universitats catalanes (UB, UAB, UdG, UdL i URV) i la Universitat d'Andorra.

L’ensenyament responsiu és una manera de plantejar-se l’ensenyament en què els coneixements, les idees i els raonaments dels nens i les nenes que aprenen se situen en un primer pla durant el procés d’aprenentatge, i assumeix que la construcció del nou coneixement només és possible si es fa des de, amb i sobre les idees dels infants.

Malgrat que no hi existeix una metodologia específica, la recerca efectuada en aquest àmbit ha permès identificar un seguit d’estratègies que poden ajudar els docents a actuar d’una manera més responsiva i menys transmissiva. Així i tot, segons Marta Marimon, investigadora principal del projecte, “l’ensenyament responsiu no deixa de ser un repte per a la majoria dels docents, especialment per als que estan en formació”. La manca de referents en ensenyament responsiu durant l’escolarització; la poca confiança en el propi coneixement de la matèria que s’ensenya; una imatge limitada dels recursos i les capacitats que tenen els infants a l’hora d’aprendre coneixements específics, o el desconeixement sobre com gestionar els diàlegs a l’aula perquè ajudin a desplegar els raonaments dels alumnes, serien els principals esculls que troben els futurs mestres quan han de posar en pràctica aquest ensenyament.

Per això, la nova Guia d’orientacions per a un ensenyament més responsiu, a banda d’explicar el què és i per què és important en la formació inicial dels mestres, inclou apartats que determinen quins són els elements clau per al disseny de les assignatures que afavoreixen l’ensenyament responsiu i com impacta la introducció d’aquest ensenyament en la formació inicial dels mestres. A més, ofereix exemples pràctics d’introducció d’aquesta metodologia en diverses assignatures, com la Didàctica de les Ciències Experimentals, la Didàctica de les Matemàtiques o en assignatures de primer curs del grau en Mestre d’Educació Infantil des d’una mirada multidisciplinària.

El programa Escola i Universitat, un veritable banc de proves per a l’ensenyament responsiu

El projecte s’emmarca dins el programa Escola i Universitat, que impulsa la Facultat d’Educació, Traducció, Esports i Psicologia, que permet oferir als futurs mestres una oportunitat d’aprenentatge real. És un context en què la relació entre l’acadèmia i l’exercici professional té lloc als mateixos espais i laboratoris especialitzats de la Facultat, que es converteixen en aules d’infantil i primària, gràcies a la presència dels infants de les escoles de l’entorn. “El programa Escola i Universitat és un veritable banc de proves que fa possible al professorat universitari de veure com es desenvolupen a l’aula els futurs mestres, cosa que durant els períodes de pràctiques curriculars, això no passa”, afirma Marta Marimon. Un cop els estudiants de mestre han impartit les activitats acadèmiques, “el treball col·lectiu d’anàlisi que es fa després de cada sessió aporta molta informació a tots nivells”, conclou Marimon.

Gràcies al programa Escola i Universitat s’han pogut constatar les dificultats que tenen els futurs mestres per aplicar metodologies més constructives a l’hora d’ensenyar. Segons Marta Marimon “des de la Facultat ens esforcem perquè tinguin formació sobre l’ensenyament responsiu, però veiem que quan interaccionen amb l’alumnat, no sempre se’n surten i moltes vegades no en són prou conscients o no són prou crítics quan reflexionen sobre la seva pràctica docent des de la perspectiva d’un ensenyament responsiu”. Per aquest motiu, el grup de recerca ha demanat un altre ajut dins la convocatòria ARMIF, que ja ha estat concedit, per provar algunes eines i alguns recursos que poden ajudar els futurs docents a aprendre a guiar la construcció de coneixement a través del diàleg a l’aula. Aquest nou projecte té per objectiu contribuir a millorar la capacitat d’aquests futurs docents per situar el diàleg entre mestres i alumnat com a element clau del procés de construcció de nou coneixement en dominis específics, tant en els moments de planificació de les seves intervencions didàctiques com, sobretot, en els moments d’actuació real a l’aula i de reflexió crítica sobre la seva pròpia pràctica.