Reforçar el model de campus ciutat, un dels principals projectes estratègics de la UVic per a aquest curs

26.11.2020

En el transcurs de la roda de premsa de presentació de les dades de matrícula d’aquest curs, avui al matí el director general de la Fundació Universitària Balmes (FUBalmes), Joan Turró, ha explicat els principals projectes pel que fa a inversions i equipaments, bona part dels quals estan vinculats al creixement de Vic seguint el model de campus ciutat o de ciutat universitària, que la Universitat desenvolupa en estreta coordinació amb l'Ajuntament de Vic. Entre aquests projectes, Turró ha destacat la inauguració, a principis del 2021, de les noves instal·lacions del Centre Tecnològic BETA a Can Baumann, on el centre de recerca disposarà de mes de 1.200 metres quadrats entre laboratoris, despatxos i altres espais de treball, que s’afegeixen als camps experimentals propers que ja està explotant. Aquest nou espai, ha recordat el director general, “és la primera peça del futur Parc Científic i Tecnològic que anirà creixent en el transcurs dels propers cursos en aquestes instal·lacions i que està concebut com un ecosistema amb instal·lacions pròpies de la UVic i d’empreses del territori en els àmbits de la recerca, la transferència i la innovació” i que va lligat a un altre projecte: l’alliberament d’espais per part del BETA a l’edifici de la Torre dels Frares permetrà crear nous espais de recerca, com ara uns laboratoris de biomedicina translacional.

També a Vic s’està avançant en la construcció del paranimf de la UVic-UCC a l’església de l’Hospital de la Santa Creu, amb capacitat per a 250 persones, a més de l’adequació de la Sala Gòtica propera com a espai polivalent. Aquest curs també es treballarà per disposar d’una nova seu a la zona Vic Sud i per ampliar les instal·lacions de la zona esportiva, tant amb equipaments interiors com exteriors. Es tracta, en tots els casos, de projectes que es poden materialitzar gràcies al finançament extern procedent de fons diversos.

Avançant cap al futur campus Granollers

La seu de Granollers també creixerà, preveient la posada en marxa d’unes instal·lacions més àmplies el setembre de 2021. En total es disposarà de 4.000 metres quadrats més: una nau interior i un espai exterior ampli per a pràctiques d’Automoció. “Aquest és un pas més en el projecte de campus Granollers”, ha comentat Turró. A Manlleu,i en coordinació amb l'Ajuntament, la UVic, i més en concret el Campus Professional, estrenarà instal·lacions: “un espai concebut sota la mateixa idea de campus ciutat que desenvolupem en altres municipis” i que arrencarà amb tres nous cicles formatius d’Automoció, Dietètica i Assistència a la direcció.

Joan Turró també ha fet referència al contracte federatiu signat amb la Fundació Elisava aquest mateix novembre en virtut del qual la UVic-UCC incorpora com a centre propi l’escola universitària de disseny i enginyeria de Barcelona que esdevindrà Facultat de Disseny a partir del curs que ve. Un projecte que, ha dit Turró, va lligat de la mà d’un altre: la presència de la Universitat a Barcelona, no només amb una nova facultat sinó amb una seu institucional a mitjà termini.

Projectes estratègics de la Fundació Universitària del Bages

La Fundació Universitària del Bages (FUBages), com a campus Manresa de la UVic-UCC, té previst avançar en l’adaptació de la seva oferta formativa a les noves necessitats del mercat. Així, durant aquest curs deixarà enllestides les modalitats semipresencials dels graus en Podologia i de Mestre d’Educació Infantil per tal que es puguin començar a impartir el curs 2021-2022. També començarà a fer la difusió d’un nou màster universitari en Auditoria de Comptes que s’ha d’iniciar el curs vinent. A més, i en paral·lel, encetarà una reflexió sobre els estudis de Ciències Socials. Valentí Martínez, director general de la FUBages, considera que “és important donar-los major visibilitat dins del campus amb una identitat diferenciada dels estudis de Ciències de la Salut i incrementar el seu atractiu per a futurs estudiants”.

Altres iniciatives destacades per a aquest curs són l’elaboració d’una proposta per aprofundir en els itineraris formatius que integren el diferents nivells de l’ensenyament superior: CFGS, graus i formació de postgrau; el lideratge d’un projecte europeu sobre educació científica inclusiva (Communities for Sciences) que ha de permetre consolidar l’experiència en gestió d’aquest tipus de programes i eixamplar la xarxa de contactes internacionals; i l’ampliació de la xarxa d’aliances amb universitats i altres institucions sud-americanes bo i aprofitant el fet d’ocupar la vicepresidència de la Red de Educación Continua de Latinoamérica y Europa (RECLA).

Al llarg del curs 2020-2021, el campus Manresa implantarà una app de comunicació interna entre tot l’alumnat de grau i CFGS i impulsarà un projecte de consultoria en lideratge i gestió de persones en l’àmbit de l’esport d’elit aprofitant la seva expertesa en la metodologia Insights Discovery. També participarà en el desplegament del projecte de Manresa Ciutat Cuidadora, juntament amb l’Ajuntament de Manresa i l’empresa Mémora.