Premi Pere Pujolàs

Sònia López guanya el II Premi Pere Pujolàs i Maset

L’estudiant Sònia López Rodríguez ha estat mereixedora del Premi Pere Pujolàs i Maset, que arriba a la segona edició, impulsat per la Facultat d’Educació, Traducció, Esports i Psicologia (FETEP), la Xarxa de Centres Khelidon i l’Associació Catalana de Psicopedagogia. Aquest premi, valorat en 1.000 euros i al qual es poden presentar els treballs de final de màster que tinguin com a temàtica l’educació inclusiva i/o l’aprenentatge cooperatiu, té per objectiu mantenir la memòria i el llegat del pedagog, professor i investigador Pere Pujolàs i Maset, traspassat el 2015, en favor de la inclusió educativa i social de totes les persones.

El treball guardonat, “Educación, Resistencia y Interseccionalidad. Historia de vida de una mujer venezolana con síndrome de Down” és un relat de vida d’una noia amb discapacitació intel·lectual, que descriu d’una manera molt crítica el recorregut d’aquesta persona. Mila Naranjo, en representació de la Xarxa Khelidon, va ser l’encarregada de fer públic el veredicte del jurat, que destaca del treball guanyador, l’abordatge de la temàtica, les fonts i la metodologia emprada, així com “el posicionament de l’autora pel que fa a la interseccionalitat i la perspectiva de gènere”.

Davant de la qualitat dels vuit treballs finalistes presentats, el jurat va decidir concedir un accèssit a Elisabet Moreres Costa, pel treball “Les xarxes de col·laboració de professorat entre escoles. Impactes, dificultats i reptes de futur”. En aquest cas el jurat va valorar les aportacions rellevants que fa a l’àmbit educatiu actual, en l’anàlisi interna que es duu a terme des del professorat i pel fet que obre moltes portes per continuar la recerca.

La petjada de Pere Pujolàs

Va ser present en l'acte el professor i director de l’Escola de Doctorat de la UVic-UCC, Antoni Tort, que va ser l’encarregat de parlar de la figura de Pere Pujolàs. Va centrar el seu parlament no pas a destacar la influència que Pere Pujolàs ha tingut en l’educació inclusiva a Catalunya i més enllà, sinó que es va basar en la petjada que va deixar a la Facultat. Tort va destacar la seva influència en la construcció del primer doctorat en educació que va tenir la universitat i que fou llavor dels tres programes de doctorat successius “ja que creia que per construir una educació diferent, que considerés la inclusió des de l’arrel, calia construir aquestes estructures de formació”. Entre els molts altres projectes de gran importància que va impulsar, s’hi compta el grau d’educació i l’adequació dels estudis a l’Espai Europeu d'Educació Superior. Antoni Tort va afirmar que Pere Pujolàs “era una persona que treballava sense fer soroll i que tenia la capacitat de fer que al seu voltant passessin coses”.

Joan Serra, en representació de l'Associació Catalana de Psicopedagogia i de la revista Àmbits de Psicopedagogia, va considerar aquest premi com una iniciativa molt valuosa i es va mostrar convençut “que tots dos premis haurien entusiasmat Pere Pujolàs, perquè es corresponien amb la seva manera de pensar” i perquè, segons ell, tots dos abasten aspectes que es troben avui al centre del debat educatiu actual.

Per cloure l’acte, el degà de la Facultat, Eduard Ramírez, va fer referència als aspectes clau que Pujolàs va destacar en la seva lliçó de jubilació sobre les qualitats que havia de tenir una persona que es volgués dedicar a l’educació i que resumia en cinc punts: estar impregnat d’amor, ser humil, tenir fe en les persones que educa, tenir esperança i ser crític.