Docència

Núria Costa, Núria Camps i Elena Molina

S’utilitza per primer cop amb èxit el Safe Exam Browser, que permet fer proves d’avaluació amb seguretat

11.01.2024

El 20 de desembre passat es va utilitzar per primera vegada en una assignatura de la Facultat d'Educació Traducció, Esports i Psicologia (FETEP) el navegador web segur Safe Exam Browser (SEB). Des de l'assignatura d'Anglès per a Usos Acadèmics del grau en Mestre d'Educació Infantil, Núria Camps va incorporar amb èxit aquesta tecnologia innovadora amb l'objectiu de garantir la integritat del procés d'avaluació, proporcionant als estudiants un entorn virtual controlat i segur.

El Safe Exam Browser, actualment instal·lat a l'aula d'informàtica B123, involucra una configuració especial d'una activitat Qüestionari de Moodle, impedint l'accés a altres pàgines web durant les proves i assegurant que el focus es mantingui exclusivament en el contingut de l'avaluació. Així mateix, aquest navegador, a través del mode de pantalla completa, redueix les distraccions visuals. En definitiva, el Safe Exam Browser ofereix un control precís sobre les funcions disponibles de l'entorn de treball i és una manera efectiva de prevenir possibles fraus acadèmics vinculats a l'ús, per exemple, de la intel·ligència artificial generativa. Cal tenir en compte que el SEB es concep per a l'ús presencial i, ara per ara, només als ordinadors UVic, no pas als ordinadors personals.

L'antecessor de Safe Exam Browser, conegut com a WinKeyOx, va ser un producte de codi tancat creat l'any 2006 per Stefan Schneider, de la Universitat de Giessen (Alemanya). Ja el 2009, amb la col·laboració de membres de l'ETH Zurich, algunes parts del WinKeyOx, conjuntament amb altres millores, es van presentar com a maquinari de codi obert sota la llicència pública de Mozilla. Des de la versió 3.9 de Moodle SEB està integrat a la plataforma que s’utilitza a la UVic, la qual cosa en facilita l’ús. Així i tot, es recomana només fer-lo servir, ara per ara, a l'aula B123, que ja compta amb una preconfiguració orientada a l'ús SEB, tot contactant, sobretot la primera vegada, amb l'Àrea TIC o la UDUTE via URespon per assegurar-ne la prestació.

Aquesta iniciativa destaca el compromís de la FETEP amb la innovació en l'avaluació acadèmica. Així doncs, aquesta primera implementació reeixida obre la porta a la utilització del Safe Exam Browser com a eina d'avaluació segura i eficaç. La UDUTE i l'Àrea d'Informàtica de la UVic-UCC continuen treballant en l'adopció de tecnologies avançades per a la millora de l'experiència acadèmica de l'estudiantat.