Docència

Tallers infantils

Tornen els Tallers per a infants als Laboratoris de Formació i Recerca en Educació Infantil

16.02.2023

Ja fa més de cinc anys que s’organitzen els Tallers per a infants als Laboratoris de Formació i Recerca en Educació Infantil, Aula Teresa Buscart, una proposta que s’inclou dins el projecte Creuant mirades de la Facultat d’Educació, Traducció, Esports i Psicologia (FETEP). Durant aquest segon semestre, més de 200 infants d’educació infantil provinents de quatre escoles de la comarca d’Osona participaran en dos tallers preparats amb intencionalitat educativa.

En el primer, els infants viuran una experiència literària conduïda per la mestra i amb el suport del moble de les primeres literatures, creat per Maica Bernal i Vanesa Amat. En el segon, participaran en diferents propostes preparades a l’Aula Teresa Buscart (ATB), que a través del joc promouen el desenvolupament de l’acció i el pensament. Així doncs, els tallers esdevenen una oportunitat de formació i recerca per a tothom qui hi participa: infants, mestres, estudiants universitaris i professorat de la FETEP.

Un format de tres sessions

Els tallers tenen un format de tres sessions. La primera és una trobada prèvia amb totes les mestres, on es parla de la importància de l’observació en la pràctica educativa i s’acorda el seu rol com a observadores durant la matinal en què vindran amb els nens i les nenes. Per tant, durant els tallers, són les professores de la FETEP Marta Camps i Berta Vila, del grau d’Educació Infantil i el doble grau d’Infantil i Primària, les que acompanyen els infants i permeten que les mestres disposin d’un temps per poder observar des d’un altre context diferent de l’escola. En alguns dels tallers, la professora Francesca Davoli col·labora en la recollida de documents gràfics. Uns dies més tard de la sessió es fa una trobada de cloenda, on participen totes les mestres que han assistit als tallers, amb la finalitat de compartir i reflexionar sobre l’experiència viscuda i tot allò que s’ha analitzat.

Durant aquestes sessions s’ha convidat estudiants del grau en Mestre d'Educació Infantil i el doble grau en Infantil i Primària, dins l’assignatura Escola Infantil. Aula 3-6 anys perquè puguin observar. Gràcies a aquesta experiència, l’alumnat pot contextualitzar alguns conceptes molt rellevants en la formació psicopedagògica del seu perfil professional, com ara la importància d’un ambient ben preparat, la interacció entre infants, l’ús dels materials per al desenvolupament del pensament, l’exploració de l’espai, i el rol de l’adult en l’acompanyament durant les situacions d’aprenentatge i la interacció de l’adult amb els infants, entre altres.

Cal destacar que aquests tallers són també una ocasió perquè el professorat participant pugui ampliar el seu coneixement. L’observació i la interacció amb els nens i les nenes, en un context especialment dissenyat per a ells, permet recollir evidències útils per a la recerca i, alhora, aprofundir sobre l’aprenentatge dels infants i els factors que l’influeixen. Aquest fet repercuteix directament d’una manera positiva en la docència universitària.

Un gran interès per part de les escoles

La qualitat amb què es desenvolupen totes aquestes situacions d’aprenentatge ha fet que els tallers siguin una realitat molt atractiva i despertin un gran interès entre les escoles de l’entorn, amb més peticions de les que es poden atendre. “En aquest sentit, cal reconèixer l’encert de la UVic-UCC per oferir aquesta oportunitat a la comunitat educativa de manera generosa, amb vocació de servei i de participació amb l’entorn” afirmen Marta Camps i Berta Vila, coordinadores del projecte.