Trencant la normativitat femenina a través de la fotografia a l’exposició ‘Cuerpos Indomables’
Cossos indomables

Trencant la normativitat femenina a través de la fotografia a "Cuerpos Indomables"

15.04.2021

L'espai Vernis de l'edifici Miramarges acollirà, a partir d'aquest divendres, l’exposició "Cuerpos Indomables", en què les estudiants del grau en Periodisme de la UVic Mireia Marcó i Rebeca Molero volen trencar esquemes a través de fotografies sobre els cànons de bellesa i els estereotips femenins imposats per la societat. La mostra forma part del seu treball final de grau, tutoritzat pel professor Jordi Ribot, i es podrà visitar fins a l’1 de juny. El seu projecte vol estudiar el tractament que reben els cossos no normatius femenins, és a dir, "els cossos amb pèls, cicatrius i que, en general, no segueixen el cànon establert en la societat occidental actual", segons defineixen les dues estudiants. A partir de la investigació de l’evolució del tractament del cos femení en la història, i posant el focus en la fotografia, busquen trencar amb aquests esquemes i amb aquesta “normativitat”, creant una exposició de fotografia on es mostri la màxima diversitat de cossos.

L’objectiu de l’exposició és “obrir els ulls a l’espectador”, segons explica Mireia Marcó, que afegeix que volen “mostrar que els cossos femenins que estem acostumats a veure normalment no són la realitat, i que cada cos és únic i que, per això mateix, és bonic”. A banda d’això, el seu projecte inclou un treball d’autoconeixement personal que les estudiants animen a tothom a fer, i que "ha de servir per acabar de trencar amb l’estigmatització de creure que el nostre cos no val la pena, o de voler canviar-lo".

El paper de les xarxes socials en la normativitat

Aquest projecte sorgeix després de dos anys treballant la temàtica dels cossos no normatius i de veure com les xarxes socials censuren fotografies i continguts que tinguin a veure amb aquest tipus de cossos. “La censura que hem rebut en els nostres comptes personals ha sigut l’impuls per crear una iniciativa que ens permeti fer una mica de consciència sobre el tema, no pot ser que se censuri un mugró femení i es permeti una foto de caça o violència”, afirma l’estudiant Rebeca Molero. De fet, aquesta censura rebuda en els comptes personals de les estudiants es va estendre fins als comptes específics del treball, però això va motivar les dues fotògrafes a continuar penjant contingut “per reivindicar-nos també a Instagram, i revelar-nos contra la seva política de privacitat”, afirmen.

La inauguració de l'exposició serà a les 19h a l’edifici B i comptarà amb la presència de les dues estudiants, el tutor del projecte i la coordinadora de la Unitat d’Igualtat, Anna Pérez-Quintana. A més de visitar l'exposició, es pot seguir el projecte a través de les xarxes socials a @cuerposindomables (Instagram) i @cuerposindomab1 (Twitter), a més dels perfils professionals @femmeart.m i @focu.s_ a Instagram.  En la mostra hi col·laboren la Unitat d’Igualtat i l’Oficina de Gestió Cultural de la UVic-UCC.

Fotos:

Foto 1: Corbes especials. Les corbes que et fan ser única, amb els teus plecs i ones que marquen la teva pell en tot el teu cos i que són les mostres d'haver viscut i haver estat feliç.

Fotos 2: Marques. Granets, estries, pèls en el teu cos com a senyal de creixement, d'autenticitat. Aprèn a voler cada part i a veure-ho com marques que et representen.

Foto 3: Camins. A vegades semblen difícils de recórrer, però la teva seguretat i la teva valentia han fet que cada un d'ells sigui una nova aventura i una mostra més de vida.

Foto 4: Abrázate. Abraça't com mai ningú no sabrà fer-ho. Ets la persona que més et coneix i la que podrà curar totes les teves pors. Abraça't, avui és gràcies a tu.