Equip del projecte de recerca RENE a la UVic

Trobada internacional del projecte RENE a la UVic-UCC

21.04.2022

L'equip d’investigadors i investigadores de la UVic-UCC liderat pel Dr. Javier Jerez, que participa en el projecte europeu RENE (Renewing Ergonomic Education for Health Care Studients in European Higher Educations Institutions), ha tingut l’oportunitat d’acollir una de les últimes trobades internacionals del projecte, la que es va fer els dies 4 i 5 d’abril en aquesta universitat. Aquesta trobada es va focalitzar en revisar la part pràctica del curs SAPHA i en l’avaluació final dels estudiants quan acaben el curs. Durant les sessions pràctiques del curs, professorat de la Facultat de Ciències de la Salut i el Benestar ha tingut l’oportunitat de rebre una formació que després podrà aplicar a les aules. A més, el consorci de l’equip RENE ha aprofitat aquesta reunió per desenvolupar les bases d’un futur projecte en la línia sobre l’ergonomia, el benestar i la seguretat dels professionals que desenvolupen transferències i mobilitzacions de pacients.

El projecte RENE, finançat amb la convocatòria 2019 Erasmus+, té per objectiu millorar l'educació ergonòmica pel que fa a les transferències i la mobilitat segura de pacients en el sector sociosanitari. L’equip del RENE va partir de la constatació, sobre la base de diverses estadístiques nacionals i internacionals, que els treballadors sanitaris tenen un risc alt de patir desordres musculars i esquelètics, derivats sobretot d’un maneig incorrecte dels pacients amb problemes de mobilitat. A més, els programes d’estudis que formen els futurs professionals del sector sanitari a Europa generalment tracten aquest tema de forma insuficient o basada en sistemes antics no recolzats per l’evidència actual.

En aquest context, el projecte ha dut a terme i estandarditzat un curs internacional de maneig dels pacients, a la vegada que s’ha promogut la internacionalització dels estudiants de l’àmbit de l’atenció sanitària. Per això s’han treballat tres línies: en primer lloc, analitzar les condicions actuals en diferents aspectes com la legislació, la pràctica assistencial o els plans d’estudis de graus com ara Fisioteràpia, Infermeria o Teràpia Ocupacional; en segon lloc, desenvolupar un curs sobre mobilització i transferència de pacients, amb una part teòrica (online) i una altra de pràctica (curs SAPHA), i, finalment, crear un manual específic per al professorat, per tal de facilitar la implementació d’aquesta formació.

Al RENE, que finalitza l’agost d’aquest any, hi participen vuit institucions de sis països diferents: Espanya, Finlàndia, Eslovènia, Lituània, Estònia i Portugal.